MAC ws. Europejskiego Dnia Numeru 112

Z okazji Europejskiego Dnia Numeru 112, który jest obchodzony każdego roku 11 lutego, w Radomiu zostało zaprezentowane logo numeru 112, a także cztery premierowe filmy dotyczące tego numeru. Akcja informacyjna koordynowana przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji prowadzona będzie we wszystkich województwach.

Stanisław Huskowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, podkreślał, że już wkrótce, dzięki tzw. formatce, jeszcze bardziej skróci się czas oczekiwania na pomoc. - Pracujemy także nad modułem mapowym, dzięki któremu łatwo będzie można zlokalizować miejsce przebywania osoby, która dzwoni na numer alarmowy.

W trakcie spotkania wielokrotnie podkreślano dużą ilość tzw. fałszywych zgłoszeń na numer alarmowy - stanowią one aż 80 proc. wszystkich połączeń kierowanych do numeru 112. Dlatego akcja edukacyjna kierowana jest szczególnie do dzieci i młodzieży.

Od 19 grudnia 2013 r. wszystkie zgłoszenia w Polsce kierowane do numeru alarmowego 112 są obsługiwane w centrach powiadamiania ratunkowego, czyli w ramach jednolitego Systemu Powiadamiania Ratunkowego (SPR).

Proces przejmowania obsługi numeru 112 przez CPR rozpoczął się w lutym 2012, do końca 2012 r. SPR obejmował teren kilku miast wojewódzkich, zamieszkałych przez niespełna 10 proc. Polaków. W 2013 r. CPR-y przejęły obsługę połączeń do numeru 112 z pozostałego terenu kraju, czyli obszaru zamieszkałego przez ponad 90 proc. Polaków. W przyszłości w CPR obsługiwane będą też numery alarmowe policji, Państwowej Straży Pożarnej i pogotowia ratunkowego (997, 998, 999) i - fakultatywnie - innych numerów (np. pogotowia energetycznego lub gazowego).

System działa w modelu operatorskim: centra powiadamiania ratunkowego obsługują zgłoszenia i przekazują informację na temat zgłoszenia służbom ratunkowym.

Centra powiadamiania ratunkowego obsługują zgłoszenia alarmowe - operatorzy numerów alarmowych odbierają zgłoszenia alarmowe od osób potrzebujących pomocy. Jednocześnie, w razie awarii któregoś z centrów lub bardzo wielu połączeń w jednym czasie, zgłoszenie alarmowe jest automatycznie przekierowywane do innego centrum. Następnie, po przeprowadzeniu rozmowy i uzyskaniu odpowiednich informacji, przekazują zgłoszenie do służb ratunkowych. Każdy operator numeru alarmowego obsługuje zgłoszenia według takiej samej procedury, każdy też zna przynajmniej jeden język obcy, co umożliwia obsługę zgłoszeń kierowanych przez cudzoziemców.

Dzięki otrzymywanym automatycznie przez operatorów informacjom na temat lokalizacji dzwoniącego, udzielenie pomocy jest ułatwione w sytuacji, gdy osoba potrzebująca pomocy nie wie, gdzie się znajduje. Dzięki filtrowaniu zgłoszeń w CPR zwiększyła się możliwość dodzwonienia się na numer 112 - jeśli jeden CPR jest przeciążony, zgłoszenie jest automatycznie kierowane do innego CPR i tam obsługiwane.

System został ujednolicony przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (wcześniej zgłoszenia do numeru 112 obsługiwała w większości przypadków policja i Państwowa Straż Pożarna) i uregulowany w ustawie z 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego. Projekt ustawy został przygotowany w MAC. Ustawa obowiązuje od 1 stycznia 2014 r. - jest pierwszym aktem prawnym kompleksowo regulującym tę tematykę.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH