MAC: księga procedur ułatwiła akcję ratowniczą po katastrofie pod Szczekocinami

W komunikacie rzecznik Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji (MAC) Artur Koziołek napisał, że wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk przedstawiając przebieg wydarzeń podkreślił, iż w 2010 roku na Śląsku opracowano podręcznik dla koordynatora działań kryzysowych wszystkich służb.

- Czerpano przy tym ze wzorów amerykańskich. W podręczniku są praktyczne i jasne wskazówki jak skoordynować działania ratownicze, w tym m.in. jak powinno być zorganizowane miejsce akcji. Podręcznik otrzymały m.in. centra zarządzania kryzysowego, starostowie oraz koordynatorzy zarządzania kryzysowego z terenu województwa śląskiego - relacjonował słowa Łukaszczyka rzecznik MAC.

Wojewoda śląski - jak przekazał Koziołek - zaznaczył, że natychmiast po otrzymaniu informacji o katastrofie uruchomiono stosowne procedury - odpowiednie służby zostały poinformowane o tragicznym zdarzeniu.

- W pierwszej kolejności rozdysponowano zastępy Straży Pożarnej i Ratownictwa Medycznego. Każdy wiedział co ma robić. Wszystkie służby realizowały swoje działania. Nie było zatoru medycznego, na bieżąco ustalono ilość osób przewożonych do szpitali - podkreślono w komunikacie.

- Wzmocniono służby dyżurne Centrum Zarządzania Kryzysowego. Uruchomiono dwie infolinie w Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz w Komendzie Wojewódzkiej Policji. Sprowadzono ruchome stanowisko dowodzenia z pełnym wyposażeniem. Poinformowano o zdarzeniu prokuratorów, którzy zaraz przybyli na miejsce wypadku - opisuje akcję rzecznik MAC.

Kolejnym działaniem po katastrofie było nawiązanie kontaktu z konsulatami państw, których obywatele byli ofiarami wypadku. Straż Pożarna zorganizowała sztab działania (w tym m.in. namiot ogrzewany i namiot do rozmów z psychologiem). Sprowadzono psy do poszukiwania ciał i osób. Każdy uczestnik sztabu akcji był wyposażony w koszulki identyfikacje.

Katastrofa miała miejsce w sobotę (3 marca) wieczorem w pobliżu Szczekocin koło Zawiercia. Czołowo zderzyły się pociągi TLK "Brzechwa" z Przemyśla do Warszawy Wschodniej i Interregio "Jan Matejko" relacji Warszawa Wschodnia - Kraków Główny. Pociąg Warszawa-Kraków wjechał na tor, po którym z naprzeciwka poruszał się pociąg Przemyśl-Warszawa. W katastrofie zginęło 16 osób.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH