Lotnicze Pogotowie Ratunkowe: łatwiej będzie zdążyć z pomocą w "złotej godzinie"

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe otrzymało w połowie grudnia dwa ostatnie śmigłowce Eurocopter EC135 spośród 23 zakupionych przez Ministerstwo Zdrowia. Te nowoczesne maszyny pozwolą na wykonywanie zadań lotniczego ratownictwa medycznego według najwyższych standardów obowiązujących w krajach Unii Europejskiej.

Aby jednak i w Polsce ów system zaczął działać tak sprawnie, jak założyli jego twórcy, potrzeba jeszcze nieco czasu i sporych pieniędzy na doprowadzenie do końca tego wielkiego przedsięwzięcia, nie tylko pod względem inwestycyjnym, ale także logistycznym.

Według założeń, w 2010 roku 13 baz HEMS (ang. – Helicopter Emergency Medical Service) miało zostać wyposażonych w nowoczesne śmigłowce EC 135. Dostawy maszyn przebiegały zgodnie z planem – Eurocoptery startują już teraz nawet z 14 lotnisk LPR. Pozostałe trzy bazy – w Suwałkach, Olsztynie oraz w Gliwicach jeszcze nie mają na wyposażeniu nowych maszyn. Tam latają śmigłowce Mi-2. Eurocoptery wylądują tam do kwietnia 2011 roku.

– Śmigłowce typu EC135 użytkowane przez LPR spełniają wysokie wymagania międzynarodowych norm bezpieczeństwa obowiązujące w lotniczych służbach medycznych. Te maszyny cechuje wszechstronność i zdolność do wykonywania lotów w trudnych warunkach, a także w nocy. To, w połączeniu z ich udowodnioną sprawnością i osiągami sprawia, że są doskonałe do zastosowania w misjach ratownictwa medycznego – mówi z przekonaniem Robert Gałązkowski, dyrektor LPR.

Nowy standard
Zdaniem dyrektora Gałązkowskiego, nowa maszyna stanowi przełom nie tylko w polskim lotniczym ratownictwie medycznym, ale i w europejskim.

– Staraniem naszych lekarzy, ratowników, pilotów i inżynierów, którzy przeprowadzili dziesiątki analiz ergonomicznych i badań, doprowadziliśmy do tego, że skonstruowano dla nas w tych śmigłowcach nową kabinę medyczną, wyznaczając tym samym nowy standard lotniczego ratownictwa medycznego – dodaje dyrektor LPR.

Lekki, dwusilnikowy EC135, to najchętniej wybierany na świecie śmigłowiec do użytkowania przez medyczne służby ratunkowe. Ponad 800 tych śmigłowców – w tym 400 w konfiguracji dla ratownictwa wypadkowego – zostało dostarczonych do 160 klientów w 40 krajach od momentu wprowadzenia tego modelu na rynek w połowie 1996 r. EC135 ma 63-procentowy udział w rynku dla tej kategorii statków powietrznych.

– Specyficzne i bardzo precyzyjne wymagania Lotniczego Pogotowia Ratunkowego spowodowały, iż realizacja tego kontraktu była dużym, ale i ciekawym wyzwaniem dla firmy Eurocopter – mówiła dziennikarzom w czasie uroczystego przekazania ostatniego śmigłowca Barbara Texier, odpowiedzialna w firmie Eurocopter za wdrożenie projektu dla LPR.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH