Łódzkie: tu również Lotnicze Pogotowie Ratunkowe podpisało umowy z SOR-ami FOT. Arch. RZ; zdjęcie ilustracyjne

Umowy partnerskie Lotniczego Pogotowia Ratunkowego z SOR-ami z woj. łódzkiego o realizacji systemu trybu obsługi pacjenta w szpitalnym oddziale ratunkowym podpisano w środę (26 czerwca) w łódzkim urzędzie wojewódzkim.

W wydarzeniu uczestniczyła wiceminister zdrowia Józefa Szczurek-Żelazko.

Tryb Obsługi Pacjenta w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (TOPSOR) jest systemem segregacji (triage) m.in. przetwarzającym dane osobowe i dane o stanie zdrowia. Ten jednolity system obsługi pacjentów ma być wdrożony w całym kraju. Szpitale ze szpitalnymi oddziałami ratunkowymi dostaną sprzęt, wyposażenie i oprogramowanie niezbędne do tego, by korzystać z systemu.

Obecna na podpisaniu umów wiceminister zdrowia przypomniała, że ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wprowadziła obowiązek prowadzenia w szpitalnym oddziale ratunkowym (SOR) triażu medycznego. Zgodnie z założeniami ma on się odbywać przy wykorzystaniu systemu zarządzającego trybem obsługi pacjenta w szpitalnym oddziale ratunkowym (TOPSOR). Jak mówiła, jest to nowatorskie rozwiązanie w skali kraju.

- Przeprowadziliśmy pilotaż w kilku szpitalach zarówno powiatowych, jak i wojewódzkich i uniwersyteckich. Ten system dał nam wskazówki, w jaki sposób należałoby usprawnić funkcjonowanie SOR-ów, aby pacjenci, którzy tam trafiają w stanie zagrożenia życia, byli w odpowiednim momencie przyjmowani i mieli udzielaną odpowiednią pomoc - powiedziała Józefa Szczurek-Żelazko.

Według niej na szpitalne oddziały ratunkowe w naszym kraju trafia rocznie kilka milionów pacjentów w różnym stanie zdrowia. Są to pacjenci w stanie zagrożenia życia, którym natychmiast należy udzielić pierwszej pomocy, ale są też tacy, którzy niekoniecznie musieli tam trafić, bo mogliby uzyskać pomoc np. w ramach nocnej pomocy lekarskiej.

Przekonywała, że ten system, pozwoli wyłonić grupę pacjentów, którzy muszą mieć natychmiastową pomoc. - Dzięki temu systemowi - po wstępnej ocenie zdrowia pacjenta - zostanie nadany priorytet przyjęcia - czerwony, pomarańczowy albo żółty. W przypadku czerwonego oznaczać będzie, że ta osoba musi być natychmiast przyjęta. Kolor pomarańczowy oznaczać będzie, że pacjent będzie maksymalnie oczekiwał na pomoc 10 minut, a kolor żółty oznacza, że pomoc będzie udzielona najpóźniej do godziny - wyjaśniła.

Pozostali pacjenci po wstępnej ocenie będą informowani, gdzie mogą uzyskać pomoc. Jeżeli zdecydują, że chcą czekać na poradę w tym szpitalnym oddziale ratunkowym, to zostaną poinformowani o czasie oczekiwania. Cały czas będą jednak pod nadzorem lekarza, a co 90 minut będzie powtórna ocena ich zdrowia.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.