Uniwersytet Medyczny w Łodzi wprowadza nowy przedmiot dla studentów - dziecięcą medycynę paliatywną. Do tej pory polscy lekarze nie uczyli się podczas studiów, jak pomagać dzieciom nieuleczalnie chorym.

Medycyna paliatywna to odrębna dziedzina nauki zajmująca się problemem jak nieść ulgę w cierpieniu nieuleczalnie chorym. Większość młodych lekarzy, odbierając dyplom uczelni, nie wie jednak o niej zbyt dużo. Zagadnieniu poświęcono kilka godzin zajęć na szóstym roku. Wykładowcy mówią o problemach ludzi w podeszłym wieku, z nowotworom.

– O dzieciach nie mówi się ani słowa. Później wielu z nas trafia na takiego pacjenta i... lekarze, nie tylko młodzi, tracą głowę – ocenia dr Łukasz Przysło z Domowego Hospicjum dla Dzieci Ziemi Łódzkiej prowadzonego przez Fundację Gajusz.

Sama rozmowa z rodziną umierającego dziecka to duża sztuka. Dodatkowo dziecięca medycyna paliatywna zajmuje się zupełnie innymi problemami niż u dorosłych. Co roku opieki paliatywnej potrzebuje kilkaset dzieci w całej Polsce. Z tych, między innymi, powodów lekarze z łódzkiego hospicjum oraz Kliniki Pediatrii, Onkologii, Hematologii i Diabetologii Uniwersytetu Medycznego powołali pracownię pediatrycznej opieki paliatywnej.

–  Chcemy przygotować podręczniki i artykuły naukowe o opiece paliatywnej nad dziećmi i poprowadzić zajęcia ze studentami. Zdobyliśmy pieniądze z funduszy norweskich. Mamy 700 tys. zł. Wystarczy, żeby przez dwa lata uczyć studentów nowego przedmiotu – przestawia założenia projektu prof. Wojciech Młynarski, szef kliniki opiekującej się pracownią.

Podręczniki do nowego przedmiotu studenci dostaną za darmo. Nie zabraknie też na honoraria dla lekarzy, którzy poprowadzą zajęcia. Od października będą je mieli studenci szóstego roku medycyny i studiów pielęgniarskich. Jak będzie wyglądała nauka dziecięcej medycyny paliatywnej? Prof. Młynarski, który przygotowuje program, zapowiada kilkanaście godzin wykładów, ćwiczeń i warsztatów. Oprócz kilku godzin teorii przyszli lekarze i pielęgniarki staną przy łóżku nieuleczalnie chorego dziecka, by poznać specyfikę opieki nad nim. A podczas zajęć warsztatowych studenci będą wcielali się w rolę lekarza, który musi rozmawiać z pacjentem albo jego rodziną.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH