Łódź: "odczulają" pacjentów uczulonych na aspirynę U niektórych pacjentów aspiryna może powodować nieprzyjemne objawy uboczne Fot. Archiwum RZ

Aspiryna, powszechnie stosowana m.in. przy przeziębieniach, ma też zastosowanie w leczeniu chorób kardiologicznych. Jednak u niektórych pacjentów może powodować bardzo nieprzyjemne objawy uboczne - mówi PAP alergolog prof. Marek Kowalski z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Podkreśla, że pacjentom tym można pomóc poprzez tzw. odczulanie.

- Jest to procedura, którą stosujemy w naszej klinice od bardzo dawna. (...) Pacjent uczulony na aspirynę może, w warunkach naszego oddziału, otrzymać wzrastające dawki aspiryny, poczynając od małych, aż do optymalnej dawki. W ten sposób wytwarzamy u niego tolerancję, czyli "odczulamy" go na aspirynę - wyjaśnia alergolog.

Podkreśla, że procedura ta wymaga doświadczenia, ponieważ pacjent, który zostanie odczulony, powinien następnie brać aspirynę przez dłuższy czas.

- Jeżeli przerwie jej przyjmowanie, stan nietolerancji może wrócić. Metodę tę stosuje się zatem przede wszystkim u pacjentów z chorobami serca, którzy ze wskazań kardiologicznych powinni brać codziennie niewielką dawkę aspiryny w celu utrzymania drożności naczyń - dodaje prof. Kowalski.

 

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH