Lekarze rodzinni: pacjent nie jest "odbiorcą świadczeń" - Chodzi o dostrzeżenie, że pacjent nie jest ''odbiorcą świadczeń'', ale najważniejszym podmiotem w systemie - mówił dr hab. Tomasz Tomasik, prezes Stowarzyszenia Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce. Fot. Andrzej Wawok/PTWP

We wtorek (28 marca) Stowarzyszenie Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce oraz organizacje zrzeszające pacjentów podpisały list intencyjny dot. współpracy. Przedstawiciele pacjentów mają m.in. wspierać lekarzy rodzinnych w koniecznych zmianach w funkcjonowaniu podstawowej opieki zdrowotnej.

Ma ona obejmować współdziałanie w kierunku poprawy funkcjonowania systemu publicznej ochrony zdrowia oraz w dziedzinie rozwiązywania problemów i reprezentowania interesów chorych pozostających pod opieką lekarzy rodzinnych. Celem jest lepsze działanie POZ, łatwiejsza dostępność świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej oraz ich wysoka jakość i bezpieczeństwo.

- Przez ostatnie 25 lat lekarze rodzinni zostali ''wyciszeni'' różnymi ograniczeniami systemu, w którym przyszło im pracować. Obecnie chodzi o to, aby byli pacjentowi potrzebni zarówno w zdrowiu (profilaktyka) jak i w chorobie (diagnozowanie i leczenie) - mówiła podczas spotkania dr Agnieszka Jankowska-Zduńczyk, konsultant krajowy w dziedzinie medycyny rodzinnej.

- Chcemy wspólnie z organizacjami pacjenckimi analizować te zakresy, które najbardziej blokują pacjentom dostęp do wczesnej diagnozy. Zamierzamy także podnosić kwestię potrzeby ściągnięcia młodych lekarzy do podstawowej opieki zdrowotnej, ponieważ brak nowych kadr jest coraz bardziej palącym problemem - dodała konsultant.

Zwróciła również uwagę na wagę wsparcia pacjenta w chorobie, którego nie zawsze może udzielić rodzina.

- Zależy nam na tym, aby lekarze POZ mieli możliwość pokierowania osoby z chorobą przewlekłą do odpowiedniej organizacji pacjenckiej, która będzie w stanie skutecznie mu takiego wsparcia udzielić - zaznaczyła dr Jankowska-Zduńczyk.

Dr hab. Tomasz Tomasik, prezes Stowarzyszenia Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce przypomniał natomiast, że zadaniem i celem lekarza rodzinnego jest budowanie właściwych relacji z pacjentem i sprawowanie nad nim opieki na odpowiednim poziomie.

Bariery do pokonania
- Na razie zamiast tego mamy do czynienia z dominacją przepisów nad relacją lekarz-pacjent i z ograniczeniami finansowymi. Co możemy w tej sytuacji zdziałać? Proponujemy włączenie pacjenta w odpowiedzialność za własne zdrowie. Chcemy także być jego przewodnikiem po trudnym systemie ochrony zdrowia i koordynatorem procesu leczenia - mówił prezes KLRwP.

Lekarze i pacjenci zwrócili uwagę na duży stopień skomplikowania systemu ochrony zdrowia w Polsce i podkreślili, że zasady jego organizacji nie są łatwe do zrozumienia zarówno dla chorych, jak i ich rodzin.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH