Laureaci IV edycji programu "Mam Haka na Raka" już znani

Projekt autorstwa licealistów z Lublina zwyciężył w IV edycji ogólnopolskiego programu dla młodzieży "Mam Haka na Raka" poświęconego profilaktyce nowotworów.

W tym roku tematem przewodnim, opracowywanych przez uczniów kampanii społecznych, było zapobieganie rakowi płuca, najczęstszego nowotworu złośliwego u ludzi dorosłych.

Co roku jest on rozpoznawany u 21 tys. Polaków. Tylko 10-15 proc. z nich przeżywa pięć lat, co jest to w dużym stopniu związane z faktem, że w 86 proc. chorych wykrywa się go w stadium zaawansowanym, gdy doszło już do przerzutów i nie można go usunąć chirurgicznie.

Zwycięski projekt pt.: "Nie wiąż się z papierosem”, opracowany przez piątkę uczennic z I LO im. S. Staszica w Lublinie pod okiem nauczycielki Małgorzaty Drozd - w niekonwencjonalny sposób przedstawia problem palenia papierosów, będący głównym czynnikiem ryzyka raka płuca.

Bohaterka kampanii, którą jest młoda palaczka, bierze ślub z papierosem. Od tej pory palenie jest nieodłącznym elementem jej życia - oddaje się nałogowi na wakacjach, w pracy, na spacerze, kolacji, w czasie imprezy. Wydaje się, że nie potrafi bez niego funkcjonować.

Jej związek kończy się jednak tragicznie - bohaterka zapada na raka płuca. W ostatniej scenie widzimy ją schorowaną, z wypadającymi po chemioterapii włosami, umierającą w szpitalu. To zaskakujące zakończenie ma zniechęcić młodych ludzi do zaczynania palenia i ochronić ich w ten sposób przed zachorowaniem na raka płuca, podkreślały autorki projektu podczas gali.

- Jestem przekonany, że wybrana kampania dotrze do ludzi młodych i przekona ich, że nie watro marnować zdrowia i życia dla nałogu - ocenił dr Janusz Meder prezes Polskiej Unii Onkologii, która jest organizatorem programu.

Jak przypomniał onkolog, obecnie aż 38 proc. młodych ludzi ze szkół ponadgimnazjalnych deklaruje, że pali papierosy. Ta tendencja nasila się coraz bardziej wśród dziewcząt.

Kampania "Nie wiąż się z papierosem” zostanie zaprezentowana w ogólnopolskich mediach, kinach oraz na billboardach w lipcu i potrwa do końca roku.

Więcej: www.mamhakanaraka.pl Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH