Kto pomaga pacjentowi? Czyli rzecznik kontra lekarz w szpitalu psychiatrycznym...

Rzecznik Praw Pacjenta, prezes NRL, konsultanci krajowi i wojewódzcy oraz dyrektor szpitala starają się rozwiązać konflikt w Szpitalu dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Rybniku. Na razie bez skutku. Problem w tym, że nawet oni nie mogą dojść do porozumienia w sprawie rozgraniczenia kompetencji rzeczników praw pacjenta szpitala psychiatrycznego i lekarzy psychiatrów w procesie leczenia pacjenta.

Teoretyczne sprawa jest prosta: lekarz ma leczyć, rzecznik ma pilnować, żeby w czasie hospitalizacji przestrzegano praw chorego.

- Warto przypomnieć, jaka była przyczyna wprowadzenia do polskiego ustawodawstwa rzeczników praw pacjenta szpitala psychiatrycznego - mówi nam Rzecznik Praw Pacjenta Krystyna Barbara Kozłowska i zwraca uwagę, że chorzy przebywający w tego typu placówkach, z uwagi na charakter zaburzeń, są grupą najbardziej ze wszystkich innych narażoną na nieprzestrzeganie ich praw ze strony świadczeniodawców.

- Dlatego tak istotne jest, aby równolegle z prowadzonym procesem terapeutycznym, była obecna na miejscu osoba podejmująca działania wyjaśniające w każdym momencie, w którym prawa tych osób jako pacjentów są zagrożone - dodaje Kozłowska.

Pełna zgoda na rzecznika
Akurat co do tego nie ma sporu. Trzeba przestrzegać praw człowieka, szczególnie wtedy, gdy nie jest on w stanie sam upomnieć się o nie. A jest z tym problem. Z raportu NIK z lipca br. wynika, że natychmiastowej poprawy wymaga choćby przestrzeganie procedur związanych z przyjmowaniem chorych bez ich zgody oraz stosowaniem wobec nich środków przymusu bezpośredniego.

NIK alarmuje, że szpitale powszechnie lekceważą obowiązek rzetelnego prowadzenia dokumentacji dotyczącej takich przypadków. Rażące zaniedbania w dokumentowaniu przyjęć pacjentów bez ich zgody stwierdzono niemal we wszystkich skontrolowanych szpitalach.

Ale pójdźmy krok dalej, nie ograniczajmy się do ogólnych konstatacji, że rzecznicy są potrzebni. Lekarze z Rybnika zadają konkretne pytania. Oto niektóre:

Jak w kontaktach z rzecznikiem stosować się do wymogu zachowania tajemnicy lekarskiej? Czy rzecznik, który nie ponosi odpowiedzialności za podejmowane interwencje, ma prawo żądać zmiany zarządzeń porządkowych wydanych w stosunku do poszczególnych pacjentów w związku z ich stanem psychicznym lub zachowaniem? Czy rzecznik, nie będąc lekarzem, ma prawo poddawać merytorycznej analizie dokumentację medyczną i kwestionować rozpoznanie lekarskie? Czy rzecznik ma prawo domagać się bezpośredniej obecności przy badaniu lekarskim?

Co komu wolno?
Szukamy odpowiedzi u Stanisława Frydrychowicza, rzecznika praw pacjenta szpitala psychiatrycznego w Rybniku. Kieruje nas do RPP.

- Rzecznik ma prawo wstępu do pomieszczeń związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, może sprawdzać czy szanowana jest intymność i godności pacjenta, jego prawo do dokumentacji medycznej - odpowiada minister Kozłowska.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.