KRDL: nowelizacja obniży poziom wykształcenia m.in. diagnostów laboratoryjnych

Kształcenie proponowane w projekcie ustawy doprowadzi do powstania rzeszy źle wyedukowanych diagnostów laboratoryjnych - czytamy w stanowisku dr Elżbiety Puacz, prezes Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych, dotyczącym projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw.

Proponowany projekt pod pozorem niesienia pomocy dla szkół wyższych - poprzez ułatwianie uzyskania wyższego wykształcenia w postaci potwierdzania „efektów uczenia się” poza drogą formalną - prowadzi do realnego obniżenia poziomu wykształcenia przyszłych przedstawicieli wielu zawodów, w tym zawodu diagnosty laboratoryjnego.

Skutki projektowanych zmian - poza beneficjentami finansowymi w postaci szkół wyższych - będą długofalowe i będą odnosiły się do poziomu leczenia obywateli Polski. Proponowane kształcenie w projekcie ustawy doprowadzi do powstania rzeszy źle wykształconych diagnostów laboratoryjnych, którzy w procesie diagnostyczno-terapeutycznym odgrywają kluczową rolę, bowiem 70-90% decyzji lekarskich opiera się na badaniach laboratoryjnych i pracy diagnosty laboratoryjnego. Razem z pozostałymi zawodami medycznymi diagności laboratoryjni muszą posiadać najwyższy poziom wiedzy.

Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia na kierunkach medycznych, szczególnie nieobjętych ochroną prawa unijnego, jak analityka medyczna/medycyna laboratoryjna, medycyna ratunkowa, fizjoterapia jest konieczne, mając na względzie szczególny charakter studiów medycznych, specyfikę kształcenia i wykonywania zawodów medycznych.

Ułatwianie otrzymania dyplomu uczelni wyższej na zasadzie uznawania 50% programu kształcenia osobom na podstawie ich doświadczenia zawodowego i potwierdzenia kompetencji zdobytych poza systemem szkolnictwa, nie może dotyczyć kierunków kształcących pracowników medycznych nieobjętych ochroną prawa unijnego.

W większości państw Unii Europejskiej czynności polskiego diagnosty laboratoryjnego wykonują lekarze lub farmaceuci, których program kształcenia jest jednolity i przewidziany w dyrektywie unijnej.

Jako środowisko widzimy konieczność powrotu do standardów kształcenia na kierunku medycyny laboratoryjnej/analityki medycznej na wzór kształcenia innych zawodów medycznych objętych ochroną prawa unijnego, czyli lekarzy, farmaceutów, pielęgniarek i położnych.

Standardy nauczania na kierunku analityka medyczna/medycyna laboratoryjna były obligatoryjne we wszystkich uczelniach naszego kraju i gwarantowały jednakowe, gruntowne przygotowanie do wykonywania zawodu, zaś efekty kształcenia umożliwiają realizację wybranych zagadnień w procesie nauczania.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH