W hospicjach i dużych miastach jest lepiej
- Na dobre czy bardzo dobre relacje z lekarzami/pielęgniarkami wskazują ci pacjenci, którzy pozostawali pod opieką paliatywną w hospicjach lub też na oddziałach leczenia paliatywnego. Pracuje tam personel, który wie, że pacjenta nie można wyleczyć. Mimo to nie pojawia się w zespole frustracja, a satysfakcja w wyniku niesienia pomocy w cierpieniu - tłumaczy Rynkowi Zdrowia prof. Mikołaj Majkowicz, specjalista psychologii klinicznej i psychoonkolog z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Jak zauważa, specjaliści ci są wysoko zmotywowani do podejmowania różnych form kształcenia nt. komunikacji z pacjentem.

Według prof. Majkowicza opieka nad śmiertelnie chorymi funkcjonuje dobrze także w dużych ośrodkach miejskich. Gorzej natomiast jest w małych miejscowościach i wsiach - tam dostęp do profesjonalnie przygotowanej kadry jest - jak twierdzi Majkowicz - ograniczony.

- Jedynie w opiece paliatywno-hospicyjnej psycholog to obligatoryjny wymóg NFZ. Na szpitalnych oddziałach onkologii też są psycholodzy, ale nie ma obowiązku ich zatrudniania, a ich liczba w stosunku do liczby chorych jest z reguły zupełnie nieproporcjonalna. Na innych oddziałach jest z tym jeszcze gorzej - analizuje prof. de Walden-Gałuszko.

Meandry relacji z umierającym
Jak wyjaśnia Krystyna de Walden-Gałuszko, jest pewna grupa chorych, którzy rozmawiają "otwartym tekstem" o umieraniu. Jeżeli lekarz czy pielęgniarka ze względu na swoje własne lęki wycofuje się z tej rozmowy, to popełnia błąd.

Zwraca jednak uwagę na drugą stronę medalu, czyli sporą grupę chorych, którzy z różnych powodów - najczęściej w wyniku lęku i nieprzygotowania na perspektywę odejścia - zaprzeczają śmiertelnej chorobie lub wręcz twierdzą, że wyzdrowieją, a najczęściej po prostu milczą.

- Lekarze i pielęgniarki nie mają prawa łamać takiej strategii obrony. Pacjenta trzeba jednak obserwować niemal każdego dnia i co jakiś czas sondować, czy nie ma potrzeby rozmowy - mówi de Walden-Gałuszko i zaznacza, że choć zasadą jest, iż pacjent ma prawo do prawdy, to także nie ma obowiązku tej prawdy znać.

- Zasada mówienia prawdy nie daje przyzwolenia, by od razu "strzelać między oczy". Informację najlepiej przekazywać stopniowo i powoli - radzi.

Z kolei dr Łukasz Andrzejewski podkreśla, że potrzeb umierających pacjentów z definicji nie da się zaspokoić.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.