Gliwice: Eurocopter przyleci dopiero w przyszłym roku

W gliwickiej bazie nowoczesna maszyna typu EC 135, która może latać nocą, pojawi się w miejsce wysłużonego Mi2 dopiero w 2011 r..

W ubiegłym tygodniu, dwa dni (26-27 stycznia) gliwicki Mi2 miał przymusowy postój. Powodem postoju były zastrzeżenia, co do jakości paliwa. Podjęto decyzję o czasowym zawieszeniu lotów, a także o sprawdzeniu paliwa w autocysternach i zbiornikach każdego śmigłowca. Wszystko się wyjaśniło, maszyny dostały ponownie zgodę na loty. W czwartek (4 stycznia) śmigłowiec z bazy w Gliwicach wzywany był do wypadku. Dzisiaj, niestety, ponownie pauzuje, ze względu na zgłoszoną usterkę.

Justyna Wojteczek, rzeczniczka LPR przyznaje, że baza w Gliwicach należy do najrzadziej wykorzystywanych spośród wszystkich 17 tego typu placówek w kraju. Problemem jest fakt, że śmigłowce starego typu nie są przystosowane do lotów nocnych, mogą latać jedynie pomiędzy 8.00 a 18.00 a większość wypadków, gdzie mógłby być wykorzystany śmigłowiec, zdarza się wcześnie rano lub w nocy. Dodatkowo brakuje wystarczającej ilości profesjonalnych lądowisk. W realiach aglomeracji można też dotrzeć w wiele miejsc samochodem bez konieczności angażowania śmigłowca.

– Nie do nas należy odpowiedź na pytanie o to czy będzie więcej lądowisk. Jesteśmy tym bardzo zainteresowani, ale decyzje o ich powstawaniu nie należą do nas – mówi portalowi rynek zdrowia.pl Justyna Wojteczek.

W gliwickiej bazie nowa, nowoczesna maszyna typu EC 135, która może latać nocą, pojawi się w miejsce wysłużonego Mi2 dopiero w przyszłym roku. Obecnie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe ma do dyspozycji sześć maszyn tego typu EC. Dwie pełnią dyżur - w bazie w Krakowie oraz w Szczecinie. Cztery służą do celów szkoleniowych. Kolejne dwa śmigłowce niebawem mają trafić do Warszawy i Gdańska.

Czy fakt, że w Gliwicach śmigłowiec jest rzadko wykorzystywany, ma wpływ na to, że nowoczesny, latający sprzęt pojawi się tu dopiero w przyszłym roku?

– To nie ma ze sobą absolutnie żadnego związku. Taka decyzja została podjęta wspólnie z Ministerstwem Zdrowia i jest dopasowana do harmonogramu szkoleń i terminów, w jakich nowe maszyny przekazywane są poszczególnym bazom – twierdzi Wojteczek.

– Problem bazy w Gliwicach jest bardzo złożony. Wynajmujemy tam miejsce od gliwickiego aeroklubu i obecnie nie ma nawet warunków, aby nowy EC 135 tam stacjonował. Dodatkowo wojewoda wystąpił o przeniesienie bazy powrotem do Katowic a cała sprawa jest jeszcze w toku. W tej chwili przygotowujemy się do budowy zupełnie nowej bazy na tym terenie. Wystąpiłem o wszystkie pozwolenia i zgody na taką budowę, żeby się zorientować czy jest możliwość realizacji takiego projektu. Za wcześnie jest jednak jeszcze cokolwiek konkretnie na ten temat mówić. W każdym razie z pewnością nowy śmigłowiec EC 135 będzie stacjonował na Śląsku przyszłym roku – mówi portalowi rynek zdrowia.pl Robert Gałązkowski, dyrektor LPR.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH