GIS o eboli: wywiad epidemiologiczny i izolacja to konieczność

Gdy do lekarza zgłasza się pacjent podejrzewający u siebie zakażenie wirusem ebola, kluczowe jest pytanie, czy był w kraju, gdzie są ogniska choroby; jeśli tak, należy go jak najszybciej odizolować - przypomina Główny Inspektorat Sanitarny.

- Istotą wszelkich procedur nie są objawy, bo wirus ebola w początkowej fazie nie ma żadnych charakterystycznych objawów, tylko wywiad epidemiologiczny - przypomniał w rozmowie z PAP rzecznik prasowy GIS Jan Bondar.

Podkreślił, że podstawowe pytanie, które należy zadać pacjentowi, to czy w ciągu ostatnich 21 dni wrócił z któregoś z trzech afrykańskich krajów, w których jest epidemia: Liberii, Sierra Leone lub Gwinei. - Jeśli na to pytanie jest odpowiedź negatywna i człowiek nie jest objęty postępowaniem epidemiologicznym w związku z innym przypadkiem, to wystarcza, żeby wykluczyć u niego ebolę - powiedział Bondar.

Dodał, że pacjent może nie wiedzieć, czy miał kontakt z osobami chorymi, ale jeśli w ciągu 21 dni wrócił z któregoś z krajów, w których panuje epidemia i ma jakiekolwiek objawy - nawet lekką biegunkę, gorączkę, to można go uznać za osobę podejrzaną.

Rzecznik GIS zaznaczył, że dyspozytorzy pogotowia ratunkowego mają schematy pytań, które należy zadawać w przypadkach, gdy potencjalnie chory dzwoni po karetkę. - Są też ogólne informacje dla lekarzy pierwszego kontaktu, ale - w związku z tym, że różne grupy, m.in. związki zawodowe pielęgniarek - alarmują, że nie wiedzą, co robić w takich sytuacjach, będziemy dystrybuować kolejne materiały dla placówek POZ.

Podkreślił, że jeśli wywiad potwierdzi, że pacjent może być zakażony wirusem ebola, kluczowa jest izolacja, niezależnie od tego, czy potencjalnie chory zgłosi się do rejonowego szpitala, czy przychodni rejonowej.

- Jeśli taki pacjent zjawi się w gabinecie lekarza pierwszego kontaktu, to ten lekarz, usłyszawszy, że pacjent tydzień temu wrócił z Liberii i ma biegunkę, powinien wyjść z gabinetu i zadzwonić albo na pogotowie, gdzie dyspozytorzy są przeszkoleni, co robić w takich sytuacjach, albo od razu do wojewódzkiego centrum kryzysowego. Najważniejsza i jedyna rola dla lekarza albo pielęgniarki POZ to odizolowanie pacjenta. Nie powinni się nim zajmować, nie pomagać mu w niczym, bo w terenie nie ma żadnych zabezpieczeń i nie musi ich być. Nie potrzeba specjalnych skafandrów w każdej przychodni - zaznaczył rzecznik GIS.

Jak wyjaśnił, taki telefon uruchomi odpowiednie procedury - zjawi się specjalistyczna karetka, dojedzie do takiego pacjenta, nawet, jeśli znajduje się gdzieś na prowincji, choć wtedy może to dłużej potrwać. Pacjent będzie przetransportowany w specjalnym kombinezonie. Wszystkie osoby, z którymi miał kontakt, np. inni pacjenci obecni w przychodni, rodzina potencjalnie chorego, zostaną objęte procedurą epidemiologiczną.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.