Ekspert: szkoły muszą zapobiegać przemocy wobec dzieci z autyzmem

Uczniowie z autyzmem i zespołem Aspergera są często prześladowani przez rówieśników i szkoły muszą mieć strategię, jak temu przeciwdziałać - mówiła podczas konferencji "Autyzm z klasą" Jane Vaughan z Wielkiej Brytanii.

W Warszawie rozpoczęła się w piątek (12 października) dwudniowa konferencja "Autyzm z klasą", podczas której omawiane są problemy w kształceniu uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). O znęcaniu się nad uczniami z tą niepełnosprawnością mówiła m.in. dyrektor ds. edukacji brytyjskiego National Autistic Society Jane Vaughan.

Według Jane Vaughan w szkołach, w których są uczniowie z autyzmem konieczne są szkolenia pracowników - nie tylko nauczycieli - z rozpoznawania przypadków znęcania się. Jej zdaniem muszą też oni wiedzieć, które dziecko ma ASD. Za ważne Vaughan uznała włączanie uczniów w dyskusję na temat prześladowania i zachęcanie ich do zgłaszania takich sytuacji.

Mówiła także o przypadkach agresji uczniów z autyzmem. Jej zdaniem agresja nie jest tu dobrym terminem; jest to raczej reakcja na stres, na coś, co go spowodowało. - Trudne zachowanie jest jak wierzchołek góry lodowej. Nauczyciel widzi tylko złe zachowanie, jego przyczyny są ukryte - stwierdziła.

Radziła nauczycielom, by w swoich szkołach otaczali dzieci z autyzmem opieką, np. szczególnie nadzorowali poziom bezpieczeństwa podczas przerw lekcyjnych, tworzyli wokół nich krąg przyjaciół - dzieci, których zadaniem będzie pomoc rówieśnikom z ASD. Zachęcała nauczycieli do inicjowania zabaw, scenek, w których ćwiczy się relacje interpersonalne czy nagrywanie filmików z dziećmi i omawianie później ich zarejestrowanych zachowań.

Organizatorem konferencji "Autyzm z klasą" jest Fundacja Synapsis. W sobotę (13 października), drugiego dnia spotkania, prelegenci mają mówić o polskim systemie edukacji. ONZ oficjalnie uznała autyzm za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata, obok raka, cukrzycy i AIDS. Dane amerykańskie wskazują na 1 proc. populacji osób z autyzmem.

Synapsis nie ma danych dotyczących liczby dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera w polskich szkołach. Szacuje, że może to być jedno na około 300 dzieci. Często rodzice lepiej funkcjonujących dzieci nie zgłaszają się po diagnozę, uważając, że dziecko w szkole jakoś sobie poradzi. Niektóre mają inne rozpoznania i wówczas autyzm nie jest wpisywany do statystyk.

Według danych Systemu Informacji Oświatowej (stan na 30 września 2010 r.) zamieszczonych w opublikowanym niedawno raporcie RPO dot. uczniów niepełnosprawnych, w Polsce jest ponad 159 tys. uczniów z niepełnosprawnościami, zdiagnozowany autyzm ma niecałe 6 tys. z nich.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH