PAP/Rynek Zdrowia | 11-12-2019 15:28

Eksperci ws. informacji nt. wysiłku fizycznego potrzebnego do spalenia kalorii

Po zjedzeniu pizzy trzeba poświęcić aż cztery godziny na spacer, żeby spalić wszystkie kalorie. Podobnie jest z wieloma innymi produktami - ostrzega Journal of Epidemiology and Community Health.

Na spalanie około 500 kalorii należałoby poświęcić 50 minut biegania Fot. Archiwum

Umieszczana na opakowaniach żywności lub w karcie dań w restauracji informacja o kaloryczności potraw nie jest wystarczająca. Pismo sugeruje, że poza liczbą kalorii powinna ona zawierać także i to, ile czasu trzeba poświęcić na wysiłek fizyczny aby zużyć energię, jaką zawierają poszczególne produkty.

Przeciętna pizza zawiera kilkaset kalorii i żeby je spalić należy spacerować cztery godziny - szacują specjaliści z Loughborough University. Równie "kłopotliwe" są inne przysmaki. Po zjedzeniu batona czekoladowego z 229 kaloriami należałoby biegać przez co najmniej 22 minuty. Muffinki zawierają często jeszcze więcej, bo aż 265 kalorii, a podwójna kanapka z kurczakiem i bekonem - 445 kalorii. Tymczasem na spalanie około 500 kalorii należałoby poświęcić 50 minut biegania.

Prof. Amanda Daley z Loughborough Universit, główna autorka artykułu na ten temat, twierdzi, że taka ocena spożywanej żywności, w której zwracamy uwagę na to, ile czasu oraz wysiłku fizycznego musimy poświęcić na spalanie zawartej w niej energii, może o 200 kalorii zmniejszyć dziennie ich spożycie. Brytyjska specjalistka powołuje się na analizę 14 badań, jakie na ten temat dotychczas przeprowadzono.

Według Daley przed zjedzeniem np. słodyczy warto się zatem zastanowić, czy chwila przyjemności warta jest wysiłku, jaki trzeba później włożyć w spalenie kalorii. Jeśli tego nie zrobimy, będziemy przybierać na wadze.

Brytyjskie Towarzystwo Zdrowia Publicznego (Royal Society for Public Health) przekonuje, że poza kaloriami informacja o wysiłku fizycznym powinna być umieszczana na opakowaniach wszystkich produktów żywnościowych. Towarzystwo przypomina też, że mężczyźni powinni spożywać nie więcej niż 2500 kalorii dziennie, a kobiety - jedynie 2000.