Eksperci: informacja o rokowaniach niezwykle ważna dla chorych na raka

Lekarze muszą rozmawiać z pacjentami i w czytelny sposób przekazywać im informacje o chorobach, rokowaniach i przebiegu terapii - podkreślali eksperci podczas konferencji promującej IX kampanię społeczną "Hospicjum to też życie".

Celem tegorocznej kampanii jest pokazanie, jak ważna jest właściwa komunikacja pomiędzy zespołem leczącym i pacjentem oraz pacjentem i jego rodziną.

Jak podkreślała prezes Fundacji Hospicyjnej Alicja Stolarczyk, pacjent nie rozumie lub nie umie poradzić sobie z trudną informacją o chorobie i w konsekwencji nie nawiązuje pozytywnych relacji z zespołem leczącym, bliskimi; traci zaufanie, nie współpracuje w procesie leczenia, trudniej znosi zabiegi terapeutyczne.

- Personel medyczny natomiast nie radzi sobie z narastającymi emocjami i stresem, co w konsekwencji prowadzi do wypalenia zawodowego. Chcielibyśmy także, aby w podczas kampanii zostały pokazane dobre praktyki właściwej komunikacji - mówiła Stolarczyk. Dodała, że jeżeli rozmowa z lekarzem przebiega w odpowiedni sposób, to 90 proc. pacjentów stosuje się do zaleceń dotyczących terapii.

Krajowy konsultant w dziedzinie onkologii prof. Maciej Krzakowski podkreślał, że pacjent powinien otrzymać od lekarza informacje o "plusach i minusach" proponowanych metod leczniczych. "Lekarze muszą starać się przekazać pacjentowi optymizm nawet w trudnych sytuacjach, ale nie mogą obiecywać rzeczy, które nie są możliwe" - powiedział prof. Krzakowski. Dodał, że już studenci medycyny muszą uczyć się, jak rozmawiać z pacjentami.

Fundacja Hospicyjna powstała w 2004 roku. Zajmuje się wspieraniem materialnym i merytorycznym ośrodków hospicyjnych. W 2006 r. Fundacja utworzyła Fundusz Dzieci Osieroconych. Daje możliwość wyjazdu dzieciom na wakacje, jej podopieczni otrzymują ubrania, wyprawki szkolne i prezenty.

W Polsce jest około 280 hospicjów domowych i 65 hospicjów stacjonarnych. Fundusze na utrzymanie hospicjów uzyskiwane są z NFZ, sponsorów oraz indywidualnych darczyńców. "Hospicjum to też Życie" jest coroczną kampanią, która ma uwrażliwić Polaków na potrzeby umierających oraz osób bliskich. Fundacja Hospicyjna prowadzi portal www.hospicja.pl.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH