Egzamin specjalizacyjny z geriatrii poszedł źle, ale ma być lepiej

W sesji wiosennej 2015 do egzaminu specjalizacyjnego w dziedzinie geriatrii przystąpiło 18 osób. Zdało jedynie 8 osób. Lekarze uważają, że pytania były zbyt rozległe i zawiłe, a poziom przygotowania do specjalizacji jest niewystarczający. Konsultant krajowy zapowiada zmiany w organizacji szkoleń.

Lekarze, którzy podeszli do egzaminu uważają za niepokojący fakt, iż nie zdało go ponad 50 proc. osób. Dla porównania w sesji wiosennej 2014 - nie zdały 2 osoby na 18, jesiennej 2014 - 2 na 13. Wskazują też, że najwyższą oceną była dostateczna z plusem. Uzyskały ją jedynie dwie osoby. Większość z wiedzą ocenioną na dostateczną, osiągnęła taki rezultat jedynie 2-3 punktami powyżej niedostatecznego wyniku.

Bo pytania były zbyt rozległe?
Według nich pytania wymagały dużo czas na przeczytanie ze zrozumieniem. Były zawiłe i zawierały skomplikowaną tematykę, np. odmienność przebiegu AIDS u pacjentów geriatrycznych.

Tymczasem doc. Mariusz Klencki, dyrektor Centrum Egzaminów Medycznych w Łodzi, zapewnia, że z technicznego punktu widzenia ostatni egzamin nie różnił się od wcześniejszych w istotny sposób.

- Pytania miały podobną budowę, z jak zwykle dość rozbudowaną treścią. Od dłuższego czasu funkcjonuje jednak mechanizm kompensujący w pewien sposób wpływ rozmiarów pytań na trudność egzaminu - wyjaśnia Rynkowi Zdrowia dyrektor Klencki.

Tłumaczy, że podstawowy czas trwania egzaminu - 2 godziny (czyli 1 minuta na pytanie) jest przedłużany w oparciu o rozmiar tekstu z pytaniami do maksymalnie 3 godzin.

- Tak też było w przypadku ostatniego testu geriatrii - egzamin trwał 3 godziny. Z analizy statystycznej wynika, że był to najtrudniejszy egzamin z geriatrii z dotychczas przeprowadzanych, choć nie różnił się zbytnio od egzaminów w sesjach jesiennych 2011 i 2012 - podaje szef CEM.

Podkreśla też, że liczby osób przystępujących do testu z geriatrii są zbyt małe, by wyciągać daleko idące wnioski na podstawie statystycznych wskaźników.

- Gorsze wyniki egzaminu mogą być przecież nie tyle skutkiem zadawania ''trudniejszych'' pytań, ale skutkiem przystąpienia do egzaminu słabiej przygotowanych zdających - uważa doc. Mariusz Klencki.

Nauka nie tylko z podręcznika
Prof. Katarzyna Wieczorowska-Tobis, konsultant krajowym w dziedzinie geriatrii, wyjaśnia, że zgodnie z obowiązującymi przepisami test jest tworzony przez specjalistów reprezentujących ośrodki szkolące w całym kraju, w znakomitej większości czyniących to od dłuższego czasu.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH