Dziewięć tygodni jogi wystarczy, by zmniejszyć objawy depresji, lęku i stresu Joga może łagodzić depresję. FOT. Matt Madd/Flickr.com (CC BY-NC-ND 2.0)

Joga stanowi skuteczny sposób na zredukowanie symptomów depresji i podniesienie jakości życia, nawet u osób cierpiących na zaburzenia nastroju od wielu lat - potwierdzają badania, których wyniki zostaną zaprezentowane na konferencji Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego.

- Joga staje się na Zachodzie coraz bardziej popularna i wielu nowych adeptów jako główne powody jej praktykowania podaje chęć redukcji stresu i złagodzenia innych dolegliwości psychicznych. Niestety badania empiryczne nad jogą jako sposobem na zachowanie zdrowia psychicznego nie nadążają za wzrostem jej popularności - przyznaje dr Lindsay Hopkins z San Francisco Veterans Affairs Medical Center (USA).

Wiele projektów badawczych dotyczących korzyści zdrowotnych płynących z praktykowania jogi zostało już jednak zrealizowanych. Ich wyniki, świadczące m.in. o tym, że joga pomaga łagodzić objawy depresji, zostaną przedstawione na tegorocznej konferencji Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego w Waszyngtonie, która odbywa się w dniach 3-6 sierpnia.

Na przykład w badaniu prowadzonym właśnie przez dr Hopkins z wykazano, że praktykowanie hatha jogi - odmiany jogi łączącej ćwiczenia fizyczne z ćwiczeniami oddechowymi - w ciągu ośmiu tygodni redukuje symptomy depresji u weteranów wojennych. Ustalono również, iż weterani chętnie uczestniczą w zajęciach jogi i polecają taką formę aktywności swoim kolegom.

Podobne rezultaty uzyskano w badaniu prowadzonym na kobietach w wieku od 25 do 45 lat. W tym projekcie naukowcy z Uniwersytetu Alliant w San Francisco wykazali, iż panie z depresją biorące udział w zajęciach bikram jogi - jogi praktykowanej w podgrzewanym pomieszczeniu - doświadczają po ośmiu tygodniach znacznej poprawy samopoczucia. To koresponduje z wynikami pilotażowego badania zrealizowanego przez pracowników Massachusetts General Hospital (USA), którzy ustalili, że ten sam rodzaj jogi prowadzi u osób dorosłych do polepszenia jakości życia, wzrostu poziomu optymizmu oraz poprawy psychicznego i fizycznego funkcjonowania.

Tego typu badania prowadzono jednak nie tylko na terenie Stanów Zjednoczonych. Według Niny Vollbehr z Centrum Psychiatrii Integratywnej w Holandii joga może pomagać osobom cierpiącym na chroniczną depresję. Badaczka zaobserwowała, że dziewięć tygodni praktykowania jogi wystarczy, by zmniejszyć objawy depresji, lęku i stresu u pacjentów chorujących na depresję średnio od 11 lat i niereagujących na inne formy terapii. Podczas porównywania efektów praktykowania jogi i technik relaksacyjnych u studentów, specjalistka doszła również do wniosku, iż joga zapewnia trwalsze korzyści zdrowotne, niż zwykła relaksacja.

- Obecnie możemy jedynie rekomendować jogę jako uzupełniającą technikę leczenia, która przynosi najlepsze rezultaty w połączeniu ze standardowymi metodami terapii. Oczywiście joga nie jest lekarstwem na wszystko, ale badania dowodzą, że ma ona ogromny potencjał - podsumowuje dr Lindsey Hopkins.

Czytaj także: Joga może łagodzić depresję

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH