Rodzice kontrolują telefony komórkowe swoich dzieci, ale im to... wcale nie przeszkadza. Najmłodszym Polakom telefon nie służy bowiem do rozmów czy SMS-owania, ale raczej do zabawy. Choć dorośli kupują dzieciom komórki głównie ze względu na ich bezpieczeństwo, to jednak rzadko uczą je korzystania z numeru alarmowego 112

Własny telefon ma już ponad 30 proc. polskich dzieci w wieku od 7 do 14 lat, choć jeszcze dwa lata temu komórkę posiadał zaledwie co czwarty uczeń. Telefon dostają coraz młodsze dzieci. 

- Rodzice kupują pierwszą komórkę zwykle wtedy, kiedy planowana jest dłuższa rozłąka, np. wyjazd na kolonie czy zieloną szkołę. Najczęściej uzasadniają to bezpieczeństwem córki czy syna - mówi Dorota Fronczek z firmy telekomunikacyjnej CenterNet. 

Tak właśnie zrobił Daniel Alankiewicz, ojciec 6-letniego Maćka i 11-letniej Marysi. Ma jeden telefon, który daje dzieciom, kiedy zostają same w domu albo gdzieś wyjeżdżają. 

- Ustawiłem im w aparacie tzw. szybkie wybieranie. Mają tam zaprogramowany numer 112 i kontakty do rodziców. Oboje wiedzą, że jak się pali, trzeba dzwonić na alarmowy, a jak mają jakiś problem, to do mnie lub do żony - mówi. 

Jak jednak wynika z badań, taka postawa jest wyjątkiem, bo większość dorosłych zamiast wytłumaczyć dziecku, co powinno zrobić w kryzysowej sytuacji, zazwyczaj ogranicza się do stwierdzenia: „Jak dzieje się coś złego, to dzwoń do mamy i taty". 

- To wielki błąd. Numer alarmowy to najważniejsza rzecz, jakiej trzeba nauczyć dziecko, wręczając mu pierwszy telefon - uważa psycholog dziecięcy Michał Kawecki.

Większość rodziców ustala natomiast z dziećmi zasady korzystania z telefonu. Te reguły dotyczą jednak tylko limitów pieniężnych, jakie są możliwe do wydzwonienia. To - zdaniem Michała Kaweckiego - kolejny błąd. W jego ocenie ustalenie jasnych zasad korzystania z telefonu to podstawa, bo dziecko samo nie potrafi wyznaczyć sobie właściwych granic.

Sam jednak radzi dorosłym, by przede wszystkim uczyli swoje potomstwo, by ograniczało korzystanie z komórki.  

- Nic nie zastąpi rozmowy twarzą w twarz. A telefon nie powinien dziecku służyć ani jako zabawka, ani jako wypełniacz czasu - podkreśla psycholog. 

Co ciekawe, większość dzieci uważa jednak, że rozmowy przez telefon są... nudne. O wiele ciekawsze są zamontowane w nim aplikacje. „W telefonie są fajne gierki i muzyka. Można ściągać różne dzwonki i obrazki" - tłumaczy 10-letnia Krysia. Inny z ankietowanych chłopców dodaje, że marzy o telefonie, bo mógłby nim robić zdjęcia. Dzieci zwykle godzą się też na to, aby dorośli kontrolowali ich komórki. A im młodsze dziecko, tym mniej ma tajemnic.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.