Dieta chorego na cukrzycę powinna bazować na zasadach zdrowego żywienia, ale...

Szacuje się, że w Polsce na cukrzycę choruje blisko 3 miliony osób, przy czym większość spośród nich na cukrzycę typu 2. Specjaliści podkreślają, że jednym z filarów trzymających w ryzach tę groźną chorobę jest odpowiednia dieta, nazywana powszechnie "cukrzycową".

- Właściwie trudno mówić, że istnieje "dieta cukrzycowa". Dieta osoby chorej na cukrzycę powinna być oparta o zasady zdrowego żywienia z ograniczeniem łatwo przyswajalnych węglowodanów - mówiła dietetyk Agnieszka Ślusarska-Staniszewska z Poradni Dietetycznej 4LINE podczas "śniadania w kolorze blue" zorganizowanego przez Polskie Towarzystwo Diabetologiczne z okazji Światowego Dnia Cukrzycy.

Jak wyjaśniła, zgodnie z zaleceniami PTD chorzy na cukrzycę powinni być zachęcani do przestrzegania zasad prawidłowego żywienia skierowanych do osób zdrowych oraz dodatkowo do planowania posiłków w taki sposób, aby każdego dnia zawierały zbliżone ilości składników odżywczych, ze szczególnym uwzględnieniem węglowodanów.

Zdrowo, czyli bez cukru
W diecie chorego, węglowodany (głównie o niskim indeksie glikemicznym < 50 IG) powinny dziennie stanowić około 40-50% zawartości posiłków. Tłuszcze powinny zapewnić 30-35% wartości energetycznej diety. Ich nadmierne spożycie, zdaniem dietetyków, prowadzi do znacznego wzrostu poziomu cukru we krwi, pojawienia się acetonu oraz otyłości. Jeśli chodzi o białka, to udział energii pochodzącej z tych składników powinien wynosić 15–20%, przy czym stosunek białka zwierzęcego do roślinnego powinien wynosić co najmniej 50/50%.

W ocenie Ślusarskiej-Staniszewskiej, chory na cukrzycę powinien ograniczyć spożycie żywności zawierającej węglowodany proste, w tym cukry dodane (słodycze, ciastka, żywność wysokoprzetworzona, oczyszczone produkty zbożowe, słodkie napoje). Diabetyk powinien natomiast codziennie dostarczać 25-40 g błonnika. - Szczególnie zalecane są frakcje rozpuszczalne w wodzie (pektyny, beta glukany). Błonnik spowalnia proces trawienia węglowodanów, a co za tym idzie, hamuje nagłe skoki glukozy we krwi - tłumaczy specjalistka.

Zwraca ponadto uwagę, że należy pić wodę, herbatę lub kawę, najlepiej nie słodzoną, ograniczyć nabiał do 2 porcji dziennie, unikać napojów słodzonych, a spożycie soków zredukować do małej szklanki. - W sumie powinno się wypijać w ciągu dnia 30 ml płynów na 1 kg masy ciała.

Ważne jest też regularne spożywanie 5-6 posiłków dziennie. - Aby utrzymać prawidłową glikemię należy jeść regularnie 5-6 małych posiłków i dbać o niski Indeks Glikemiczny i Ładunek Glikemiczny posiłków. Warto korzystać z tabel IG i ŁG, które można znaleźć w internecie - radzi specjalistka.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.