Dieta chorego na cukrzycę powinna bazować na zasadach zdrowego żywienia, ale...

Szacuje się, że w Polsce na cukrzycę choruje blisko 3 miliony osób, przy czym większość spośród nich na cukrzycę typu 2. Specjaliści podkreślają, że jednym z filarów trzymających w ryzach tę groźną chorobę jest odpowiednia dieta, nazywana powszechnie "cukrzycową".

- Właściwie trudno mówić, że istnieje "dieta cukrzycowa". Dieta osoby chorej na cukrzycę powinna być oparta o zasady zdrowego żywienia z ograniczeniem łatwo przyswajalnych węglowodanów - mówiła dietetyk Agnieszka Ślusarska-Staniszewska z Poradni Dietetycznej 4LINE podczas "śniadania w kolorze blue" zorganizowanego przez Polskie Towarzystwo Diabetologiczne z okazji Światowego Dnia Cukrzycy.

Jak wyjaśniła, zgodnie z zaleceniami PTD chorzy na cukrzycę powinni być zachęcani do przestrzegania zasad prawidłowego żywienia skierowanych do osób zdrowych oraz dodatkowo do planowania posiłków w taki sposób, aby każdego dnia zawierały zbliżone ilości składników odżywczych, ze szczególnym uwzględnieniem węglowodanów.

Zdrowo, czyli bez cukru
W diecie chorego, węglowodany (głównie o niskim indeksie glikemicznym < 50 IG) powinny dziennie stanowić około 40-50% zawartości posiłków. Tłuszcze powinny zapewnić 30-35% wartości energetycznej diety. Ich nadmierne spożycie, zdaniem dietetyków, prowadzi do znacznego wzrostu poziomu cukru we krwi, pojawienia się acetonu oraz otyłości. Jeśli chodzi o białka, to udział energii pochodzącej z tych składników powinien wynosić 15–20%, przy czym stosunek białka zwierzęcego do roślinnego powinien wynosić co najmniej 50/50%.

W ocenie Ślusarskiej-Staniszewskiej, chory na cukrzycę powinien ograniczyć spożycie żywności zawierającej węglowodany proste, w tym cukry dodane (słodycze, ciastka, żywność wysokoprzetworzona, oczyszczone produkty zbożowe, słodkie napoje). Diabetyk powinien natomiast codziennie dostarczać 25-40 g błonnika. - Szczególnie zalecane są frakcje rozpuszczalne w wodzie (pektyny, beta glukany). Błonnik spowalnia proces trawienia węglowodanów, a co za tym idzie, hamuje nagłe skoki glukozy we krwi - tłumaczy specjalistka.

Zwraca ponadto uwagę, że należy pić wodę, herbatę lub kawę, najlepiej nie słodzoną, ograniczyć nabiał do 2 porcji dziennie, unikać napojów słodzonych, a spożycie soków zredukować do małej szklanki. - W sumie powinno się wypijać w ciągu dnia 30 ml płynów na 1 kg masy ciała.

Ważne jest też regularne spożywanie 5-6 posiłków dziennie. - Aby utrzymać prawidłową glikemię należy jeść regularnie 5-6 małych posiłków i dbać o niski Indeks Glikemiczny i Ładunek Glikemiczny posiłków. Warto korzystać z tabel IG i ŁG, które można znaleźć w internecie - radzi specjalistka.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH