Najlepsze "al dente"
Jeśli chcemy obniżyć IG i ŁG w diecie należy jeść niedojrzałe owoce, produkty zbożowe pełnoziarniste, unikać produktów pszennych (jeść pieczywo żytnie razowe, ryż naturalny, gruboziarniste kasze, makaron razowy, żytni, gryczany), nie gotować długo ziemniaków, ryżu, kaszy czy makaronu - najlepiej by były "al dente". - Jeżeli nie ma takiej konieczności nie należy rozdrabniać i rozgniatać warzyw i owoców, a spożywać je w całości. Warto ponadto zestawiać posiłki tak, aby znajdowała się w nich każda grupa podstawowych składników odżywczych (węglowodany, białka, tłuszcze) - wyjaśnia dietetyk.

Zaleca też, aby produkty o wyższym IG łączyć z tymi o niskim, np. owoce najlepiej jest spożywać z płatkami owsianymi lub dodatkiem otrąb z owsa, dzięki czemu cukier znacznie wolniej dostanie się do krwiobiegu.

Czytanie etykiety to podstawa
Jej zdaniem, do produktów dedykowanych diabetykom trzeba odnosić się z rezerwą i przede wszystkim czytać etykiety na opakowaniach.

- Produkty dla diabetyków często są droższe, mogą zawierać więcej tłuszczów trans, słodzików, polioli (np. częstą substancją słodzącą w takich produktach jest fruktoza), niekiedy mają one tak samo dużo (albo więcej) kalorii i cukrów jak zwykłe standardowe (tylko np. zamiast sacharozy, mamy fruktozę).

Zdaniem Ślusarskiej-Staniszewskiej, stosowanie słodzików w diecie jest dopuszczalne.
- PTBO i PTD potwierdzają bezpieczeństwo stosowania niskokalorycznych substancji słodzących w produktach żywnościowych i rekomendują zastępowanie nimi sacharozy przez osoby z rozpoznaniem nadwagi i otyłości, a szczególnie w sytuacji występowania zaburzeń gospodarki węglowodanowej (nieprawidłowej glikemii na czczo, nietolerancji glukozy i z cukrzycą typu 2).

Dietetyk uważa, że w diecie osoby chorej na cukrzycę nie może zabraknąć takich produktów jak: soja, fasola, soczewica, groch, fasolka szparagowa (zawierają błonnik), orzechy (błonnik, magnez, witamina E), kasza jęczmienna, jaglana, gryczana (błonnik, witaminy z gr. B), większość warzyw i kiełków (oprócz puree z ziemniaków), czosnek i cebula (obniżają poziom cukru zarówno w postaci surowej jak i gotowanej).

Przypomnijmy, że w tym roku zdrowe odżywianie jest motywem przewodnim obchodów Światowego Dnia Cukrzycy. Dlatego w listopadzie na całym świecie organizowane są obecnie "śniadania w kolorze blue", promujące profilaktykę cukrzycy i mobilizujące pacjentów do aktywnej walki z chorobą.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.