50 proc. polskich rodzin płaci za świadczenia medyczne z własnej kieszeni. Nie zanika też zwyczaj przekazywania lekarzom tzw. dowodów wdzięczności.

Od kilku lat nie rośnie natomiast liczba osób korzystających z abonamentów medycznych. Marcin Ajewski z Healthcare Consultants Poland podkreśla, że pakiet zdrowotny jest dodatkowym bonusem dostępnym tylko dla pracowników niektórych, zwykle dużych firm.

Potwierdza to raport Diagnoza Społeczna 2009. Okazuje się bowiem, że od 2000 roku z prywatnych abonamentów korzysta nie więcej, niż 5 proc. Polaków, głównie pracujących w dużych miastach oraz mieszkańcy Mazowsza, a przede wszystkim  Warszawy.

Z Diagnozy Społecznej wynika, że przeciętnie najwięcej wydajemy na leczenie i badania ambulatoryjne (526 zł), a następnie na tzw. dowody wdzięczności (475 zł). W  porównaniu z latami ubiegłymi łapówki wręcza mniej osób, ale ich jednostkowa wartość jest wyższa. Niemal wszystkie gospodarstwa domowe (94 proc.) ponosiły również wydatki na leki, przeciętnie w wysokości 378 zł.

W Polsce wartość rynku prywatnych usług zdrowotnych szacuje się na 22 do 26 mld zł, a przychody niepublicznych firm medycznych rosły jeszcze do ub. r. o 20 do 30 proc. rocznie. Dobra sytuacja na rynku pracy i wzrost PKB powodowały, że Polacy mogli sobie pozwolić na zakup prywatnej opieki medycznej.

Ze względu na spowolnienie gospodarcze prywatne firmy medyczne nie liczą na tak spektakularne wyniki finansowe w br. Oceniają, że ich przychody mogą wzrosnąć o około 17 proc., choć zdaniem niektórych ekspertów może to być 7 do 10 proc. To jednak i tak więcej, niż w innych sektorach rynku. Dlatego inwestycje prywatnych firm medycznych mają się nieźle i ograniczane są tylko częściowo.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH