Według szacunkowych danych ponad 70 procent dorosłych Polaków ma problemy ze wzrokiem. Główne przyczyny gwałtownego pogarszania się stanu oczu specjaliści upatrują w niezdrowym trybie życia oraz obciążeniach cywilizacyjnych.

Kłopoty ze wzrokiem to często efekt wielogodzinnego wpatrywania się w ekrany komputerów i telewizorów, przesiadywania w klimatyzowanych pomieszczeniach, palenia tytoniu, diety zbyt ubogiej w warzywa i owoce. Nie służy oczom preferowany przez wielu ludzi sposób wypoczywania polegający na rezygnacji z systematycznego wypoczynku na świeżym powietrzu. To wszystko męczy oczy i sprawia, że wzrok zaczyna gorzej funkcjonować.

Dość powszechną dolegliwością u osób pracujących w biurach i u ludzi starszych jest zespół suchego oka. Wiąże się z niedostatecznym wydzielaniem łez. Słabo nawilżony nabłonek gałki ocznej ulega uszkodzeniom, przez które wnikają chorobotwórcze mikroby - wirusy, grzyby, bakterie. Pozbawione naturalnej ochrony oczy są zaczerwienione, pieką, swędzą, stają się wrażliwe na światło i podatne na zapalenia oraz infekcje. Zespół suchego oka bywa skutkiem zmian hormonalnych, następstwem różnych chorób - cukrzycy, schorzeń tarczycy.

U prawie połowy ludzi występują wady wzroku określane jako krótkowzroczność, dalekowzroczność i astygmatyzm. W każdym takim przypadku niezbędne są kontrole lekarskie i korekcja wad przy pomocy okularów albo szkieł kontaktowych. U osób po pięćdziesiątce często wykrywane jest pogorszenie widzenia związane ze starzeniem się wzroku. W tym wieku występuje też zwyrodnienie plamki żółtej.

Dokuczliwą chorobą, na która cierpią miliony ludzi na świecie, jest jaskra. Objawia się wzrostem ciśnienia w gałce ocznej, w wyniku czego może dojść do obumierania nerwu wzrokowego i ślepoty. Jaskra dotyka najczęściej osoby po 35. roku życia. Sprzyjają jej wady wzroku, choroby układu krążenia, nadczynność tarczycy, cukrzyca, astma, palenie papierosów.

Co może poprawić stan naszych oczu? Osoby spędzające dużo czasu przy komputerze powinny zadbać o to, by stosować do ogólnie powszechnych zaleceń. Ekran ma być ustawiony przynajmniej w odległości 50-60 cm od oczu. W ekran należy wpatrywać się tylko przy zapalonym świetle.

Dla naszych oczu ważna jest wilgotność powietrza. Jeśli jest zbyt suche (np. przy włączonym centralnym ogrzewaniu lub klimatyzacji) warto zafundować sobie nawilżacz.

W słoneczne dni lepiej korzystać z przeciwsłonecznych okularów wyposażonych w filtry zatrzymujące promieniowanie ultrafioletowe.

Spacery, bieganie, ćwiczenia na powietrzu pomagają dotlenić organizm, co korzystnie wpływa też na oczy.

Warto zadbać o odpowiednią dietę, bogatą w witaminy A, C, E, cynk, selen. Zawierają je warzywa -sałata, pietruszka, szpinak, brokuły, brukselka, groch, jagody, marchew, pomidory, cytrusy, a także oleje, włoskie orzechy, ryby. Uzupełnieniem diety mogą być preparaty zawierające luteinę i betakaroten czyli prowitaminę witaminy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH