Coraz częstsze przypadki alergii na leki; problem dotyczy kilku procent pacjentów

Coraz częściej lekarze mają do czynienia z alergią pacjentów na różne leki - stwierdza prof. Barbara Rogala z Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 5 Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

Problem dotyczy kilku procent całej populacji osób leczonych.

- Co najmniej jedna trzecia pacjentów naszego oddziału to osoby z nadwrażliwością na leki. Tych hospitalizacji jest zdecydowanie więcej w ostatnich latach. Również w skali Europy i świata problem jest coraz częściej podnoszony - powiedziała w rozmowie z dziennikarzem Polskiej Agencji Prasowej prof. Barbara Rogala, ordynator oddziału alergologii i immunologii klinicznej Szpitala Klinicznego nr 5 SUM w Katowicach.

Alergia na leki, czyli niepożądana reakcja na nie, uwarunkowana mechanizmami immunologicznymi, to jeden z najbardziej skomplikowanych problemów w medycynie.

- Wynika to ze złożonego mechanizmu tej nadwrażliwości, trudności diagnostycznych i bardzo szerokiego wachlarza objawów nadwrażliwości, które różne leki mogą powodować - dodała profesor.

Najczęściej obserwowana jest alergia na leki znieczulenia ogólnego, antybiotyki - zwłaszcza penicylinę, niesteroidowe leki przeciwzapalne z grupy pyrazolonów - powszechnie stosowane i dostępne bez recepty, bardzo mocno reklamowane, a także sulfonamidy i stosowane w stomatologii leki znieczulenia miejscowego.

Jak podkreśla prof. Rogala, objawy alergii na leki są różnorodne. Najpoważniejsza, ostra reakcja alergiczna to wstrząs anafilaktyczny, grożący śmiercią, jeśli pacjent nie otrzyma natychmiastowej pomocy. Efektem alergii na leki mogą być też zaburzenia hematologiczne, łącznie z uszkodzeniem szpiku, przewlekłe zapalenie wątroby, uszkodzenie nerek, autoimmunologiczne zapalenie naczyń, niebezpieczna choroba dermatologiczna - nekroliza naskórka, czy zwłóknienie płuc.

Diagnostykę alergii na leki trzeba przeprowadzać w warunkach szpitalnych ze względu na bezpieczeństwo - wymagane są tzw. prób prowokacyjne, a niebezpieczne reakcje po lekach mogą wystąpić po kilku godzinach. Nadwrażliwość na lek jak każda choroba może się pojawić nagle, może też po kilku latach wygasnąć.

- Ogólna zasada w medycynie jest taka, że nie ma doskonale bezpiecznego leku; każdy może powodować objawy uboczne. Nierozsądnie stosowane mogą się przyczynić do poważnych problemów zdrowotnych. Na własną rękę można je przyjmować krótko, a z wszelkimi niepokojącymi objawami należy się zwrócić do lekarza. Nawet te pozornie błahe, jak pokrzywka, wymagają konsultacji - podkreśliła prof. Rogala.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH