Choroba skazana na medialny sukces Prof. Marek Szczepański: - Nie lubię, kiedy specjalnie tworzy się w mediach klimat sprzyjający panicznym zachowaniom.

Media znajdują się w swoistym klinczu - muszą sprostać współczesnemu dyktatowi newsa, który będzie się nadawał do odpowiedniego wyeksponowania, np. na czołówkach tabloidów - mówi socjolog, prof. Marek S. Szczepański. - Tzw. świńska grypa stała się takim newsem.

Tabloidy potrzebują spektakularnych zdjęć i poruszających wiadomości. Najlepiej krótkich, a zarazem wywołujących emocje. Wszyscy trochę lubimy się bać. Dlatego wszelkie doniesienia o wirusie nowej grypy, które można zilustrować np. fotografią ludzi w maskach czy specjalnych kombinezonach ochronnych, świetnie się do takiego epatowania atmosferą zagrożenia nadają - dodaje prof. Szczepański.

Rynek Zdrowia: – WHO ogłosiło pandemię nowej grypy i szósty, czyli najwyższy stopień zagrożenia tą chorobą. Żarty się skończyły.

Prof. Marek Szczepański, kierownik Zakładu Socjologii Rozwoju w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Śląskiego: – WHO nie może lekceważyć nowych zagrożeń, dlatego dmucha na zimne. Proszę jednak zwrócić uwagę, że dane o liczbie zachorowań są już podawane w dalekim tle doniesień o ogłoszeniu pandemii. Tymczasem wskaźniki te mówią o wręcz promilowej epidemiologii grypy A.

– Po ogłoszeniu pandemii nastąpił czas oswojenia z obecnością wirusa w naszym życiu. Mówiąc kolokwialnie – sprawa „przyschła”. I wtedy Der Spiegel opublikował tekst o przewidywanej reaktywacji „świńskiej grypy”, na którą jesienią – według tygodnika – ma zachorować co trzeci człowiek na świecie...

– Takie informacje potwierdzają realizowanie scenariusza według recepty Alfreda Hitchcocka: najpierw dochodzi do trzęsienia ziemi, a potem napięcie już tylko rośnie. Jestem jak najdalszy od lekceważenia zagrożeń, np. nowymi szczepami wirusów. Jednak niektóre media – doskonale zdając sobie sprawę z rzeczywistej, niewielkiej skali zachorowań – regularnie wyszukują informacji mających nas przede wszystkim poruszyć.

Nie jest więc dziełem przypadku, iż regularnie, co roku pojawiają się tego typu doniesienia – a to o kleszczach zarażających boreliozą, a to o ptasiej grypie, wreszcie o wirusie A/H1N1.

Wydawcy wiedzą, że zdrowie jest kluczową kategorią egzystencjalną, co potwierdzają także badana socjologiczne. Dlatego wszelkie newsy dotyczące zagrożenia naszego zdrowia są powszechnym obiektem pożądania.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.