W Krakowie rozpoczęło działalność Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Na razie połączą się z nim tylko osoby dzwoniące pod numer 998, czyli straży pożarnej. Jednak wkrótce CPR ma obsługiwać także numer alarmowy 112.

Jak powiedział wojewoda małopolski Jerzy Miller zaletą nowego - pilotażowego w skali kraju - systemu będzie m.in. możliwość ustalenia z dużą dokładnością, skąd dana osoba dzwoni (po rozpoczęciu obsługiwania przez CPR numeru 112 - przy „starych numerach” np. 998 nie ma takiej możliwości). Będzie można też stworzyć - dzięki dokładnej statystyce - listę „czarnych numerów”, z których dzwonią tzw. dowcipnisie.

- Oczywiście osoba dzwoniąca z takiego numeru zostanie także obsłużona, ale operator będzie już ostrzeżony z jakimi sprawami do tej pory dzwoniono z tego numeru telefonu - wyjaśnił Miller.

Pracownicy krakowskiego CPR znają języki obce. Jednak gdy na danej zmianie nie będzie osoby władającej np. językiem hiszpańskim, dzięki specjalnemu programowi, operator będzie mógł przeprowadzić rozmowę w tym języku. System wyświetli pracownikowi proste pytania, na które dzwoniący będzie musiał odpowiedzieć tylko „tak” lub „nie”.

Jak dodał Miller, to ostatnie rozwiązanie zostało zapożyczone z Czech.

Na razie Centrum, które znajduje się w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim, obsługuje tylko mieszkańców Krakowa i powiatu ziemskiego krakowskiego. Z czasem obszar jego działania ma być rozszerzony. Na razie numer 112 w Krakowie obsługują policjanci.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH