Centra powiadamiania ratunkowego: mają być awanse, podwyżki i specjalna ochrona dla operatorów Fot. archiwum

We wtorek (9 kwietnia) na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów poinformowano o opracowanym przez MSWiA projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego. Nowa regulacja chce stworzyć w CPR-ach możliwości awansu zawodowego, by zapobiec niedoborom kadrowym. Planowane jest też utworzenie Krajowego Centrum Monitorowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego, wprowadzenie zmian w szkoleniach operatorów, zwiększenie etatu psychologa w każdym CPR oraz objęcie operatorów taką samą ochroną, jaką mają ratownicy medyczni.

Zmiany wynikają m.in. z konieczności stworzenia w centrach powiadamiania ratunkowego możliwości awansu zawodowego, poprzez stopniowanie stanowisk i dodanie do struktury organizacyjnej CPR stanowisk starszego operatora numerów alarmowych, koordynatora i koordynatora-trenera.

Dodatkowe stanowiska utworzone zostaną z obecnie przyznanych maksymalnych limitów na stanowisku operatora numerów alarmowych. Podział na poszczególne centra powiadamiania ratunkowego dokonany zostanie przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

"Otwarcie przed operatorami numerów alarmowych możliwości awansu zawodowego, poprzez gradację stanowisk i dodanie do struktury organizacyjnej CPR nowych stanowisk jest niezwykle istotne ze względu na konieczność podniesienia motywacji pracowników do pozostania w strukturach CPR. Obecnie funkcjonująca płaska struktura CPR oraz zatrudnienie operatorów poza korpusem służby cywilnej powoduje „zamknięcie” ścieżki rozwoju, co jest demotywujące dla pracowników" - czytamy na stronie KRPR.

Poza zadaniami wykonywanymi na stanowisku operatora numerów alarmowych, poszczególne grupy pracowników będą miały dodatkowe zadania związane m. in. z koordynacją i nadzorem nad pracą operatorów numerów alarmowych, sporządzaniem kart ocen pracy operatorów numerów alarmowych, przeprowadzaniem szkoleń wewnętrznych, przygotowywaniem do pracy kandydatów na operatorów numerów alarmowych.

Zgodnie z projektem zmiana stanowiska pracy będzie wiązała się ze zmianą wynagrodzenia.

Projekt ustawy przewiduje, że szkolenie i egzaminowanie operatorów numerów alarmowych będzie zadaniem ministra ds. administracji publicznej. W związku z tym przewidziano upoważnienie do wydania rozporządzenia, które określi organizację i sposób przeprowadzania szkolenia podstawowego i szkoleń doskonalących dla operatorów numerów alarmowych.

Planuje się również utworzenie Krajowego Centrum Monitorowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego (KCM SPR) dla pracowników CPR, w ramach istniejącej komórki organizacyjnej MSWiA. Celem jest zachowanie jednolitych procedur obsługi zgłoszeń alarmowych, które są istotne m.in. przy przyjętym modelu zastępowalności CPR.

Projekt ustawy wprowadza także definicję aplikacji mobilnej, umożliwiającej osobom z niepełnosprawnościami, w tym osobom głuchym i niedosłyszącym, przekazywanie zgłoszeń w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, mienia, bezpieczeństwa i porządku publicznego na numer alarmowy 112.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.