Białystok: zmodernizowana za 5 mln zł baza pogotowia lotniczego

5 mln zł kosztowała gruntowna modernizacja bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Białymstoku, którą w piątek (14 grudnia) oficjalnie oddano do użytku.

Remont bazy, która znajduje się na lotnisku Krywlany, trwał rok. Przebudowano hangar, pomieszczenia używane przez ratowników, powstały nowe miejsca postojowe dla śmigłowca, zaplecze techniczne ze stanowiskami tankowania, ogrodzono teren.

Jak powiedział Cezary Rzemek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia, bazy śmigłowcowe są sukcesywnie remontowane. Przypomniał, że w 2011 roku zakończyły się dostawy 23 nowych śmigłowców ratunkowych Eurocopter, które trafiły do baz w całym kraju. Zakupy kosztowały ok. 500 mln zł.

Jak dodał, resort będzie się starał o zakup jednego nowego śmigłowca transportowego i wymianę dwóch innych samolotów LPR. To są plany - zaznaczył. Zapowiedział też, że w nowej perspektywie finansowej UE będą prowadzone starania o środki na kolejne modernizacje baz pogotowia.

Robert Gałązkowski, dyrektor LPR podsumował, że do tej pory na remonty i budowę 11 baz pogotowia przeznaczono ok. 68 mln zł, z czego około 80 proc. to środki z UE z programu Infrastruktura i Środowisko. Wszystkie bazy w Polsce - stałych jest 17 i jedna sezonowa - mają być zmodernizowane do 2018 roku.

W poniedziałek (17 grudnia) ma być otwarta stacja obsługi w Szczecinie, która prowadzi serwis techniczny śmigłowców ratunkowych, a na początku 2013 roku mają być oddane do użytku bazy w Łodzi, Suwałkach, Poznaniu i Zielonej Górze.

W 2011 roku śmigłowce LPR wykonały prawie 9 tys. lotów w ratownictwie medycznym (wypadki, nagłe zachorowania, transport międzyszpitalny). Rzeczniczka LPR Justyna Sochacka powiedziała, że liczba tych lotów rośnie, ale trudno powiedzieć dlaczego - czy z powodu większej liczby śmigłowców i ich możliwości, czy dlatego, że wzrasta liczba przypadków, gdzie ich wykorzystanie jest niezbędne.

Jak zaznaczyła Sochacka, śmigłowce 6 z 17 baz mogą latać po zachodzie słońca. Minister Cezary Rzemek powiedział, że te możliwości zależą m.in. od szkoleń pilotów. Dodał, że potrzeba na nie około dwóch lat. Ministerstwo dąży, aby ratownicy we wszystkich bazach mogli w pierwszej kolejności latać do godz. 20, a nie od razu całą dobę.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH