Białystok: profilaktyka raka u mężczyzn na pocztówkach z "wąsami" Białostockie Centrum Onkologii uczestniczy w kampanii "Movember". Fot. Archiwum

Zwiększaniu świadomości profilaktyki raka prostaty czy jądra ma służyć kierowana do mężczyzn pocztówkowa akcja z "wąsami" przygotowana przez Muzeum Wojska i Białostockie Centrum Onkologii w ramach znanej na świecie kampanii "Movember". Panowie będą je dostawać przez cały listopad.

O badaniach przypominają na pocztówkach historyczne postacie żołnierzy z wąsami, bo "Movember" wywodzi się z połączenia słów november (listopad) i mo - czyli australijskiego slangowego określenia wąsów (moustache). To światowa akcja zainicjowana w 2003 r. w Australii. Chodzi w niej o to, że przez miesiąc mężczyźni zapuszczają wąsy, a przez taki nietypowy wygląd mają prowokować do rozmów o raku prostaty, jąder, profilaktyce i konieczności regularnych badań - przypomniano we wtorek (30 października) na konferencji prasowej w Muzeum Wojska.

Na odwrocie pocztówki znajdziemy krótką historię akcji "Movember" (zamiast litery "o" jest symboliczna wstążeczka akcji profilaktyki raka), informacje o zapadalności na raka prostaty oraz jąder i zachętę do mężczyzn, by dbali o własne zdrowie, szli do urologa, gdy zauważą coś niepokojącego. Kartki mają np. za pośrednictwem dzieci odwiedzających muzeum trafiać do ojców, dziadków i do braci. Wąsacze mają się też pojawić na muzealnej ekspozycji.

- Muzeum opowiada o armii, o wojsku, stąd też walka z rakiem prostaty tu, w tych murach jest jak najbardziej zasadna - powiedział dyrektor Muzeum Wojska w Białymstoku Robert Sadowski. Podkreślał, że muzeum "walczy o świadomość" zdrowotną mężczyzn, bo to "nie kosztuje nic, a może uratować życie".

- A przy mężczyznach zawsze były kobiety - dodała dyrektor Białostockiego Centrum Onkologii Magdalena Borkowska i zaznaczyła, że centrum dba nie tylko o zdrowie i leczenie kobiet, ale także mężczyzn. - Chcielibyśmy powiedzieć, że Białostockie Centrum Onkologii to jest nie tylko twarz kobiet, ale to jest również twarz młodych mężczyzn, którzy przychodzą i którzy się nie wstydzą, którzy zdają sobie sprawę z tego, że zdrowie jest najważniejsze - mówiła dyrektor BCO.

Urolog z Białostockiego Centrum Onkologii Andrzej Puchnarewicz wskazał, że każde miejsce i każda okazja jest dobra, żeby mówić o profilaktyce zdrowia mężczyzn, bo świadomość wśród mężczyzn związana z profilaktyką raka prostaty czy jądra jest znikoma. Przywołał wyniki ankiety przeprowadzonej w lipcu przez Europejskie Towarzystwo Urologiczne w pięciu krajach: Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii i we Włoszech. Wynika z niej np., że ponad połowa mężczyzn jest przekonana, że kobiety także mają prostatę, a 40 proc. nie wie, czym zajmuje się urolog. Mężczyźni mieli też większą wiedzę np. na temat symptomów raka piersi u kobiet niż raka prostaty.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.