Badanie dna oka umożliwi wczesne wykrycie alzheimera i parkinsona? Okuliści podkreślają, że każda osoba po 40. roku życia powinna co najmniej raz w roku poddać się badaniu dna oka. Fot. archiwum

Badanie dna oka, które poza diagnostyką chorób narządu wzroku pomaga wykryć wiele ogólnoustrojowych schorzeń - takich jak nadciśnienie tętnicze, miażdżyca czy cukrzyca - umożliwi także wczesne wykrycie chorób Alzheimera i Parkinsona. Zdają się to potwierdzać badania przeprowadzone na zwierzętach.

Badanie dna oka to jeden z podstawowych elementów diagnostyki chorób oczu - przypomina dr hab. Katarzyna Michalska-Małecka z Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego im prof. K. Gibińskiego w Katowicach.

Od lat - poza wykrywaniem zmian okulistycznych - badanie to umożliwia także wykrycie wielu chorób ogólnoustrojowych. Stwierdzone w badaniu zmiany odzwierciedlają np. cukrzycę czy nadciśnienie, z których pacjenci nieraz nie zdawali sobie sprawy.

Bardzo możliwe, że już wkrótce katalog chorób, których wczesne wykrycie umożliwi badanie dna oka, poszerzy się o alzheimera i parkinsona - dwie degeneracyjne choroby układu nerwowego, które dotykają przede wszystkim osoby starsze.

- Najnowsze doniesienia naukowe, badania amerykańskie i angielskie, informują nas o przełomowych raportach dotyczących badania dna oka u zwierząt. Wynika z nich, że za pomocą oftalmoskopu (wziernika), z wykorzystaniem wiązki laserowej i znacznika, możemy rozpoznawać komórki siatkówki, które ulegają apoptozie czyli śmierci komórki - powiedziała Michalska-Małecka.

Wyniki tych badań opublikowano w sierpniowym numerze "Acta Neuropathologica Communications" i w "Investigative Ophthalmology & Visual Science" z początku b.r.

U zwierząt naukowcy wykonywali też tomografię siatkówki (badania OCT). Badacze stwierdzili również typowe zmiany wokół tarczy nerwu wzrokowego i centralnej części siatkówki, czyli w plamce.

- Co więcej - zmiany te występują przed objawami typowymi dla choroby Alzheimera, co jest prawdziwą rewolucją - podkreśliła okulistka, komentując osiągnięcia Brytyjczyków i Amerykanów.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy badanie dna oka pod kątem wczesnej diagnozy Alzheimera i Parkinsona będzie stosowane u ludzi.

- Samo badanie nie jest oczywiście metodą nową, konieczne jest przeprowadzenie badań klinicznych i wieloletnich obserwacji, ustalenie odpowiednich standardów dla tej metody i potwierdzenie, które elementy są charakterystyczne dla tych chorób. Pozwoli to na wcześniejsze rozpoczęcie leczenia, a tym samym skuteczniejszą terapię, obniżenie kosztów i lepsze rokowania - wyjaśniła specjalistka.

Okuliści podkreślają, że każda osoba po 40. roku życia powinna co najmniej raz w roku poddać się badaniu dna oka. Przypominają, że wraz z wiekiem rośnie ryzyko zachorowania, nie tylko na choroby oczu, a badanie dna oka umożliwia ich wczesne wykrycie. To badanie nieinwazyjne i bezbolesne. Zazwyczaj wymaga wcześniejszego rozszerzenia źrenic poprzez podanie kropel, co ułatwia badanie i zwiększa dokładność oceny dna oka.