Badania: świadomość Polaków w kwestii oddawania szpiku jest coraz większa O dawstwie szpiku i komórek macierzystych słyszało 97 proc. Polaków. Fot. Archiwum

97 proc. Polaków słyszało o idei dawstwa szpiku, ale czy wiedzą, na czym ona polega - mówią o tym wyniki ogólnopolskiego badania Fundacji DKMS.

O dawstwie szpiku i komórek macierzystych słyszało 97 proc. Polaków. Wśród 1000 osób, które wzięły udział w badaniu, 60 proc. respondentów stanowią osoby, które nie tylko słyszały o idei dawstwa szpiku, ale także wiedzą, na czym ona polega. 37 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zetknęli się z pojęciem idei dawstwa szpiku, natomiast nie wiedzą, z czym się ona wiąże. Tylko 3 proc. badanych w ogóle nie słyszało o idei dawstwa szpiku - czytamy w komunikacie prasowym.

To dobry wynik, który pokazuje, że idea dawstwa szpiku nie jest Polakom obca, natomiast wciąż potrzebna jest edukacja w zakresie procesu i procedur, jakie wiążą się z transplantacją krwiotwórczych komórek macierzystych.

Grupę respondentów, którym zadano pytania, tworzyły zarówno osoby, które już są zarejestrowane jako potencjalni dawcy szpiku, jak i ci, którzy jeszcze nie zdecydowali się na ten krok.

Ankietowani - zarejestrowani potencjalni dawcy - zdecydowanie częściej, niż osoby niezarejestrowane wskazywali, że słyszeli i wiedzą, na czym polega idea dawstwa - taką odpowiedź wskazało 80 proc. dawców potencjalnych. W przypadku osób niezarejestrowanych - 53 proc. zadeklarowało, że słyszało i potrafi powiedzieć, czym jest dawstwo szpiku, natomiast 43 proc. niezarejestrowanych wskazało, że słyszeli o idei, ale nie wiedzą, z czym się ona wiąże.

Miejscami, w których respondenci najczęściej spotykają się z ideą dawstwa szpiku i historiami pacjentów, potrzebujących przeszczepienia, są przede wszystkim: telewizja - 59 proc., internetowe portale informacyjne - 40 proc. oraz portale społecznościowe (35 proc.). Niemal 25 proc. ankietowanych napotkało na informacje o dawstwie szpiku w placówkach medycznych, takich jak szpital czy przychodnia.

Wyniki podkreślają to, jak ważną rolę w procesie edukacji odgrywają różne kanały komunikacji, które mają ogromną moc kształtowania postaw i przekonań, ale także umożliwiają społeczeństwu poznanie idei dawstwa szpiku i jej roli w walce z nowotworami krwi.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.