Kontrakty zawarte przez NFZ na 2009 rok na mammograficzne badania profilaktyczne warte są już 72 mln zł. Z funduszy mogą korzystać zarówno placówki publiczne, jak i prywatne - podaje Gazeta Prawna.

Środki przeznaczone przez NFZ na profilaktyczne badania mammograficzne rosną z roku na rok. Rośnie także liczba wykonywanych badań, choć zainteresowanie kobiet badaniami profilaktycznymi ciągle jest bardzo niskie w porównaniu z krajami Zachodniej Europy.

– W Szwecji, mimo że kobiety dopłacają do mammografii screeningowej, zgłaszalność jest na poziomie wyższym niż 80 proc. Największa zgłaszalność, jaką my osiągnęliśmy, to było 39 proc., przy ogromnej kampanii medialnej, wysyłaniu zaproszeń, przy darmowych mammografiach przy mammobusach, które docierają bezpośrednio do małych miejscowości – mówi Gazecie Prawnej dr Jerzy Giermek z Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie, kierownik Centralnego Ośrodka Koordynującego Populacyjny program wczesnego wykrywania raka piersi.

Program profilaktyki raka piersi finansowany z NFZ obejmuje w etapie podstawowym przesiewowe badania mammograficzne dla kobiet w wieku 50 – 69 lat co 24 miesiące (co 12 miesięcy dla kobiet z grup ryzyka). W etapie pogłębionej diagnostyki w zależności od wskazań medycznych, do programu należą porada lekarska, mammografia uzupełniająca, badanie USG piersi, biopsja cienko- lub gruboigłowa z badaniem histopatologicznym.

Rok 2007 był do tej pory najlepszym rokiem dla badań mammograficznych. Według danych NFZ wykonano wówczas ponad 933 tys. badań w ramach programu profilaktyki raka piersi. NFZ podpisał umowy w sumie na kwotę ponad 78,2 mln zł, w efekcie wypłacona refundacja osiągnęła kwotę przewyższającą 65,5 mln zł. W roku 2008 nastąpił spadek liczby przebadanych kobiet do 752 tys. W tym okresie Fundusz podpisał umowy w sumie na kwotę bliską 70,1 mln zł, a wypłacone refundacje wyniosły około 53,8 mln zł.

Dziennikarze Gazety Prawnej zauważają, że wygląda na to, iż rok 2009 przywraca badaniom mammograficznym trend wzrostowy. Jak wynika z informacji uzyskanych przez nich w NFZ, w Centrum Onkologii – Instytucie im. Marii Skłodowskiej Curie w Warszawie oraz z rozmów z klinikami rola prywatnych placówek medycznych, w zakresie badań mammograficznych, jest obecnie identyczna jak placówek publicznych.

W zgodnej opinii specjalistów jedynym problemem w dostępie do profilaktyki mammograficznej jest, niestety, nadal niska świadomość kobiet dotycząca konieczności ich wykonywania, a co za tym idzie ciągle jeszcze niska zgłaszalność na badania.

– Od początku programu liczba badań zwiększała się, a szczytem był rok 2007, kiedy mieliśmy prawie 1 mln wykonanych mammografii w programie – mówi na łamach GP Jerzy Giermek. Według niego rok 2008 to było niestety załamanie się tendencji wzrostowej.

– Złożyła się na to krótka wysyłka zaproszeń, część zaproszeń poginęła, potem była afera medialna wokół jakości badań, co też wpłynęło na liczbę świadczeń – tłumaczy Jerzy Giermek.

Jednak w bieżącym roku, w porównaniu z I kwartałem zeszłego roku, jest lepiej, a liczba badań zaczyna być porównywalna z wynikami z 2007 roku – konkluduje Gazeta Prawna.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH