Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych alarmuje, że pijemy zbyt dużo alkoholu i za często. W związku z tą sytuacją przygotowała ogólnopolską kampanię

– Chcemy zachęcić każdego dorosłego Polaka, który pije alkohol do odpowiedzi na pytanie: czy moje picie jest bezpieczne? – mówiła na wtorkowej konferencji w Sejmie zastępca dyrektora PARPA Katarzyna Łukowska.

Twórcy kampanii zapewniają, że nie chcą nakłaniać do całkowitej abstynencji, ale pokazać, kiedy picie staje się ryzykowne i jakie są granice tego ryzyka, aby każdy kto pije alkohol zdążył w porę wyhamować. Kampania ma uświadomić Polakom, kiedy picie staje się problemem, jakie są różnice w działaniu alkoholu na kobiety i mężczyzn, czy jak przeliczać wypity alkohol na standardowe porcje i po co to robić.

Z danych  wynika, że po alkohol sięga ponad 80 proc. Polaków, a od 2002 r. jego spożycie wzrasta. W 2007 r. statystyczny Polak wypił 9,21 litra 100-proc. alkoholu podczas gdy w 2002 r. - 6,93 litra (na podstawie danych GUS).

Z badań zrealizowanych na zlecenie PARPA przez CBOS w 2008 r. wynika, że najczęściej pijemy piwo (zadeklarowało tak 75 proc. respondentów), 69 proc. badanych sięga po napoje spirytusowe, zaś 64 proc. po wino. Przy czym wódkę najczęściej pijemy przy okazji spotkań towarzyskich, imienin bądź urodzin, podobnie wino, bez żadnej specjalnej okazji sięgamy zaś po piwo.

Najczęściej pijemy w weekendy (65 proc.), 31 proc. badanych oceniło, że trudno powiedzieć, w dni powszednie pije 4 proc. badanych. Alkohol najczęściej pijemy w mieszkaniach prywatnych, rzadziej na wolnym powietrzu i w lokalach gastronomicznych.

Najwięcej alkoholu piją mężczyźni w wieku 30-49 lat, z wykształceniem zasadniczym, rozwiedzionych i kawalerów, mieszkających w miastach od 50 do 500 tys. mieszkańców, nie deklarujący się jako wierzący i źle oceniający swoją sytuację materialną.

W przypadku kobiet najwięcej wypijają panie w wieku od 18 do 39 lat, panny, z wykształceniem wyższym i średnim, mieszkanki miast od 50 do 500 tys. mieszkańców, nie deklarujące się jako wierzące i dobrze oceniające swoją sytuację materialną.

16 proc. Polaków deklaruje się jako abstynenci (częściej są to kobiety, osoby o niższych dochodach, osoby powyżej 65 roku życia, z wykształceniem podstawowym, deklarujące się jako wierzące, mieszkańcy wsi i małych miast).

Podobał się artykuł? Podziel się!
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.