10 maja Europejskim Dniem Profilaktyki Udarowej FOT. Shutterstock; zdjęcie ilustracyjne

We wtorek (10 maja) obchodzimy Europejski Dzień Profilaktyki Udarowej. Warto przy tej okazji przypomnieć na co zwrócić uwagę w codziennych czynnościach, aby zadbać o swoje zdrowie i naszych najbliższych będących w grupie ryzyka.

Udar mózgu zazwyczaj dotyka osoby starsze. Ryzyko udaru zwiększa się znacznie po przekroczeniu 55. roku życia. Im człowiek starszy, tym, niestety, ryzyko jest coraz większe. W grupie ryzyka są również osoby: z predyspozycją genetyczną, gdzie był już przypadek udarowy z nadwagą lub otyłością, z nadciśnieniem tętniczym, osoby chorujące na serce tj. migotanie przedsionków lub mające wady zastawek serca, na cukrzycę, palące tytoń a także kobiety cierpiące na migrenę i jednocześnie stosujące antykoncepcję hormonalną.

Dr Mirosław Wróbel z ośrodka Lux Med Tabita zaznacza, że osoby, u których w rodzinie występowały przypadki udaru powinny szczególnie zwrócić uwagę na monitorowanie ciśnienia krwi. Częste podwyższone ciśnienie tętnicze jest sygnałem, że musimy zadbać o swój układ krwionośny i zastosować profilaktykę udarową.

Zmiana diety, rzucenie palenia, odstawienie alkoholu, a przede wszystkim zwiększona aktywność fizyczna to obowiązkowe czynniki, które nie tylko zmniejszą ryzyko udaru, ale korzystnie wpłyną na jakość naszego życia i minimalizację ryzyka innych chorób np. cukrzycy typu

Podstawowe zasady profilaktyki udarowej powinny też objąć: regularne badanie ciśnienia krwi, uzupełnianie dietę o witaminę B, wyeliminowanie stresu poprzez wprowadzenie systematycznych ćwiczeń, jak np. medytację, jogę, pilates, nordic walking albo Qi Gong, starożytną chińską sztukę ćwiczeń, która pozwala zapanować nad stresem i obniża ciśnienie i ogromnie zmniejsza ryzyko udaru.

Bardzo ważne jest również utrzymanie prawidłowej masy ciała. Osoby w grupie ryzyka udarowego powinny zwrócić uwagę na dietę i ruch wspomagający układ krążenia. Zmniejszone spożycie czerwonego mięsa oraz tłuszczów zwierzęcych znacznie wpływa na krzepliwość krwi i kondycję naczyń krwionośnych, które są tak ważne w przeciwdziałaniu chorobom naczyniowo-mózgowym.

Na dobre ukrwienie mózgu i całego organizmu korzystnie wpływa częste uprawianie sportu i rezygnacja z siedzącego trybu życia.

Kobiety cierpiące na migrenę powinny natomiast zrezygnować z antykoncepcji hormonalnej wybierając inną formę zapobiegania cięży.

 

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH