Weryfikacja ubezpieczenia na czerwono, czyli eWUŚ w praktyce

Dla prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia środa (2 stycznia) to sądny dzień. Przed południem w jej przychodni stawiło się dwudziestu kilku pacjentów. Aż w siedmiu przypadkach system elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) nie potwierdził ich ubezpieczenia.

- Byli zaskoczeni, że ich nazwiska wyświetliły się na czerwono, a więc, że nie są ubezpieczeni. Nie rozumieją, że w takiej sytuacji muszą wypełnić oświadczenie, a to spowalnia pracę przychodni - opowiada dr Bożena Janicka.

- Samo oświadczenie nie jest skomplikowane, ale np. zdarza się, że pacjent nie zabrał okularów, więc musi wrócić do domu, żeby je wypełnić. Tym samym dzisiaj nie zostanie przyjęty, bo dzisiaj na wizytę zapisało się kilkadziesiąt osób - dodaje.

- Przed sobą na biurku mam 48 kart pacjentów, z przychodni chyba nie wyjadę do późnego wieczora. Ręce opadają! - skarży się Janicka, choć jako prezes PPOZ zaznacza, że jej organizacja opowiada się za systemem eWUŚ.

Z innym problemem zetknęła się Elżbieta Marcinkowska, kierownik Przychodni Rejonowo-Specjalistycznej przy ul. Czumy w Warszawie, wchodzącej w skład Samodzielnego Zespołu Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa Bemowo.

- Mamy trochę zamieszania. Zmieniał nam się kolor oznaczeń pacjentów, to znaczy ich status. Raz pacjent oznaczony był na czerwono, za chwilę na zielono. Dlaczego? Nie wiem. Prawdopodobnie chodzi o współdziałanie naszego systemu z systemem eWUŚ - przypuszcza Marcinkowska.

Uważa, że potrzeba jeszcze kilku dni, żeby to dograć. - Ale generalnie większych problemów nie było. Największe kłopoty były z weryfikacją uprawnień studentów. To przeważnie oni musieli wypełniać oświadczenia - dodaje.

Konieczna kampania informacyjna
Zdaniem Bożeny Janickiej konieczne jest przeprowadzenie szerokiej kampanii informacyjnej skierowanej do pacjentów, "żeby mogli wcześniej zapoznać się choćby ze wzorem oświadczenia, które widzą pierwszy raz dopiero u nas, w przychodni, bo nigdzie nie było publikowane".

Inaczej ocenia to minister Bartosz Arłukowicz. Twierdzi, że przed 1 stycznia prowadzona była akcja informacyjna skierowana do pacjentów i świadczeniodawców (podaje przykłady: informacje dotyczące eWUŚ można znaleźć na stronach internetowych NFZ i MZ, można uzyskać je także w oddziałach NFZ oraz za pomocą infolinii MZ - 22 831 45 51).

Nie wchodząc w meritum sporu, można postawić pytanie o skuteczność akcji informacyjnej adresowanej do pacjentów. Natomiast faktem jest, że przeszkolono ok. 11 tys. osób, które zajmują się rejestracją pacjentów w placówkach ochrony zdrowia w całej Polsce.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH