Eksperci uważają, że ewentualne zmiany dotyczące ubezpieczeń zdrowotnych, które mają być wprowadzone w USA nie wpłyną w żaden sposób na polski rynek. Zdaniem Jarosława Fedorowskiego jest jednak kilka rozwiązań z amerykańskiego systemu, które mogłyby być wykorzystane w Polsce.

– Jest to rynek tak skomplikowany, iż tylko jego dogłębna znajomość umożliwia na wyciąganie sensownych wniosków. U nas, na amerykańskiej ochronie zdrowia i tak „znają” się właściwie wszyscy, powszechnie ją krytykują, jednocześnie odwołując się do amerykańskiej literatury medycznej, świetnych warunków pracy i płacy personelu oraz dostępności do nowoczesnych technologii – mówi w wywiadzie dla portalu Bankier.pl Jarosław Fedorowski, Prezes Zarządu Szpitale Polskie S.A.

W opinii Jarosława Fedorowskiego jest wiele rozwiązań z amerykańskiego systemu, które mogłyby być wykorzystane w Polsce.

Po pierwsze, amerykańskie firmy ubezpieczeniowe nie mają prawa preselekcji zdrowotnej klientów. Owszem są okresy karencji, na ogół 9-miesięczne, ale firmy nie mają prawa podwyższać składki osobom z chorobami przewlekłymi. U nas panuje w tym zakresie „wolna amerykanka”. Po drugie, wart naśladowania jest system ubezpieczeń pracowniczych (aż 35 proc. finansowania ochrony zdrowia w USA), w którym to pracodawcy wykupują polisy dla swoich pracowników, korzystając z ulg podatkowych.

Ekspert dodaje, że świetnym rozwiązaniem jest kompleksowa ochrona zdrowia. W tym rozwiązaniu firma ubezpieczeniowa działa pod jednym szyldem z grupą świadczeniodawców zapewniając szeroki zakres świadczeń zdrowotnych dla dużej populacji ludzkiej. Dodatkowo, w USA funkcjonuje sensowny system współpłacenia, w którym to pacjenci płacą drobne sumy za świadczenia zdrowotne, przy jednoczesnym limicie rocznym takich wydatków. System zabezpiecza też najuboższych, którzy korzystając z programu ubezpieczeniowego Medicaid mają zapewnione pełne świadczenia zdrowotne bez dodatkowych opłat.

Polski rynek ubezpieczeń prywatnych ma jeszcze duże pole do rozwoju.

– W Polsce rynek prywatnych ubezpieczycieli porusza się obecnie w wąskim obszarze 1-2 proc. wartości rynku medycznego. Do zagospodarowania pozostaje prawie 30 miliardów zł, które na naszym rynku krążą w formie gotówki. Jest zatem duże pole do popisu. Barierą są raczej ograniczenia formalne oraz nierówna konkurencja z NFZ – zaznacza Jarosław Fedorowski.

Więcej na ten temat, na strone portalu bankier.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.