Ubezpieczenia zdrowotne? Potencjał jest, ale to nadal marginalny rynek

Produkty dwóch trzecich firm oferujących ubezpieczenia zdrowotne nie są obecnie rentowne - wynika z badania ankietowego, przeprowadzonego wśród towarzystw ubezpieczeniowych, dotyczącego funkcjonowania komercyjnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce.

Badanie zostało przeprowadzone na przełomie 2012 i 2013 roku przez Altkom Software & Consulting, przy współpracy z pracownikami naukowymi Katedry Ubezpieczeń Gospodarczych SGH w Warszawie.

Ankieta obejmowała 25 pytań zgrupowanych w cztery wiodące sekcje tematyczne dotyczące oferty produktowej, kanałów sprzedaży, sposobu likwidacji szkód oraz wykorzystywanych technologii informatycznych.

 - W badaniu wzięło udział ostatecznie 9 towarzystw spośród 14 oferujących tego typu produkty. Uczestnicy ankiety zbierają łącznie blisko 80 proc. wartości składek na polskim rynku ubezpieczeń zdrowotnych - podkreśla  Dariusz Zieliński, doradca strategiczny w Centrum Rozwiązań Ubezpieczeniowych w Altkom Software & Consulting.

Nie ma zysku
Twórcy raportu zadali m.in pytanie towarzystwom ubezpieczeniowym, jaka jest obecna rentowność ubezpieczeń zdrowotnych w ich ofercie?

Jedna trzecia firm zadeklarowała (dane na koniec II kwartału 2012 roku), że uzyskanie rentowności produktu przewidywane jest w ciągu 1-2 lat, kolejna jedna trzecia ankietowanych odparła, że produkt zbliża się do granicy rentowności i rokuje mocno pozytywnie, według 22 proc. firm produkt wchodzi w fazę pełnej rentowności, ale zdarzają się wahania. Jedynie w ocenie 11 proc. firm produkt jest w pełni rentowny.

- Wydaje mi się, że prawdziwy obraz byłby jeszcze gorszy. Nie wiadomo do końca, co dokładnie oznacza deklaracja, że "wchodzimy w rentowność" - ocenia Adam H. Pustelnik, ekspert ds. rynku ubezpieczeniowego.

Dodaje: - Obecnie mamy ubezpieczenia równoległe, czyli płacimy drugi raz za to samo i w większości są to rozwiązania ambulatoryjne grupowe, gdzie marża jest bardzo mała a frekwencja duża. Bardzo mało jest w tym wszystkim ubezpieczeń szpitalnych, gdzie marża jest większa. Bez istotnych zmian na rentowność trzeba będzie jeszcze poczekać.

Hamulcem abonamenty
Autorzy raportu zaznaczają jednak, że większość towarzystw deklarowało, iż ich produkty  wchodzą w kolejną fazę rozwoju, związaną z uzyskaniem „dodatniej rentowności".  Zwykle następuje to w dłuższym horyzoncie czasowym w przypadku ubezpieczeń zdrowotnych, nawet po 5-6 latach od wprowadzenia.

Podkreślają, że to i tak dobry wynik, ponieważ w większości przypadków ubezpieczenia te oferowane są stosunkowo od niedawna, przy wysokiej konkurencji ze strony firm abonamentowych i niesprzyjających rozwiązaniach prawnych, które hamują rozwój tego typu produktów.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH