Ubezpieczenia zdrowotne? Potencjał jest, ale to nadal marginalny rynek

Produkty dwóch trzecich firm oferujących ubezpieczenia zdrowotne nie są obecnie rentowne - wynika z badania ankietowego, przeprowadzonego wśród towarzystw ubezpieczeniowych, dotyczącego funkcjonowania komercyjnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce.

Badanie zostało przeprowadzone na przełomie 2012 i 2013 roku przez Altkom Software & Consulting, przy współpracy z pracownikami naukowymi Katedry Ubezpieczeń Gospodarczych SGH w Warszawie.

Ankieta obejmowała 25 pytań zgrupowanych w cztery wiodące sekcje tematyczne dotyczące oferty produktowej, kanałów sprzedaży, sposobu likwidacji szkód oraz wykorzystywanych technologii informatycznych.

 - W badaniu wzięło udział ostatecznie 9 towarzystw spośród 14 oferujących tego typu produkty. Uczestnicy ankiety zbierają łącznie blisko 80 proc. wartości składek na polskim rynku ubezpieczeń zdrowotnych - podkreśla  Dariusz Zieliński, doradca strategiczny w Centrum Rozwiązań Ubezpieczeniowych w Altkom Software & Consulting.

Nie ma zysku
Twórcy raportu zadali m.in pytanie towarzystwom ubezpieczeniowym, jaka jest obecna rentowność ubezpieczeń zdrowotnych w ich ofercie?

Jedna trzecia firm zadeklarowała (dane na koniec II kwartału 2012 roku), że uzyskanie rentowności produktu przewidywane jest w ciągu 1-2 lat, kolejna jedna trzecia ankietowanych odparła, że produkt zbliża się do granicy rentowności i rokuje mocno pozytywnie, według 22 proc. firm produkt wchodzi w fazę pełnej rentowności, ale zdarzają się wahania. Jedynie w ocenie 11 proc. firm produkt jest w pełni rentowny.

- Wydaje mi się, że prawdziwy obraz byłby jeszcze gorszy. Nie wiadomo do końca, co dokładnie oznacza deklaracja, że "wchodzimy w rentowność" - ocenia Adam H. Pustelnik, ekspert ds. rynku ubezpieczeniowego.

Dodaje: - Obecnie mamy ubezpieczenia równoległe, czyli płacimy drugi raz za to samo i w większości są to rozwiązania ambulatoryjne grupowe, gdzie marża jest bardzo mała a frekwencja duża. Bardzo mało jest w tym wszystkim ubezpieczeń szpitalnych, gdzie marża jest większa. Bez istotnych zmian na rentowność trzeba będzie jeszcze poczekać.

Hamulcem abonamenty
Autorzy raportu zaznaczają jednak, że większość towarzystw deklarowało, iż ich produkty  wchodzą w kolejną fazę rozwoju, związaną z uzyskaniem „dodatniej rentowności".  Zwykle następuje to w dłuższym horyzoncie czasowym w przypadku ubezpieczeń zdrowotnych, nawet po 5-6 latach od wprowadzenia.

Podkreślają, że to i tak dobry wynik, ponieważ w większości przypadków ubezpieczenia te oferowane są stosunkowo od niedawna, przy wysokiej konkurencji ze strony firm abonamentowych i niesprzyjających rozwiązaniach prawnych, które hamują rozwój tego typu produktów.

comments powered by Disqus
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.