Od 23 października asystenci medyczni będą mogli wystawiać e-ZLA E-zwolnienia od 1 grudnia definitywnie zastąpią dobrze znane „zielone druczki”. Fot. Archiwum

Na początku przyszłego tygodnia wejdzie w życie ustawa o asystentach medycznych. Będą oni mogli m. in. wystawiać e-zwolnienia - przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Elektroniczne zwolnienia lekarskie funkcjonują od początku 2016 r., a od 1 grudnia definitywnie zastąpią dobrze znane „zielone druczki”. Jest to duża i pozytywna zmiana - ocenia Karol Jagielski, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa zachodniopomorskiego.

Wystawienie e-ZLA zajmuje zdecydowanie mniej czasu. Większość niezbędnych danych jest pobierana automatycznie. Nie trzeba także dostarczać dokumentu do ZUS ani do pracodawcy, ponieważ trafi tam elektronicznie. Dokumenty te również są archiwizowane cyfrowo. Oznacza to ograniczenie zbędnej biurokracji.

Żeby zoptymalizować pracę lekarzy, którzy będą mogli więcej czasu poświęcić pacjentom, wprowadzono funkcję asystenta medycznego. Będzie on mógł m. in. wystawiać e-zwolnienia. Lekarz może upoważnić osobę wykonującą zawód medyczny lub czynności pomocnicze przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych (np. pielęgniarkę, ratownika medycznego bądź sekretarkę medyczną do wystawiania e-ZLA w swoim imieniu).

Dane osób upoważnionych będą w Rejestrze Asystentów Medycznych. Zakład Ubezpieczeń Społecznych natomiast zweryfikuje, czy asystent z tego rejestru ma profil PUE ZUS, który jest niezbędny do sporządzania elektronicznych zwolnień. Jeśli nie posiada takiego profilu, będzie musiał go założyć.

Należy pamiętać - podkreśla rzecznik - że nadal to lekarz będzie decydował o zwolnieniu i jego szczegółach. Upoważniony zaś przez niego asystent medyczny będzie mógł wprowadzić dane zaświadczenia do elektronicznego systemu i samodzielnie je podpisać. Upoważnienie dla asystenta może być wystawione na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Później można udzielać kolejnych upoważnień, też na nie dłużej niż jeden rok. Upoważnienie takie może być cofnięte w każdej chwili.

ZUS informuje, że w związku z tymi zmianami odbędą się szkolenia skierowane do asystentów medycznych. Szczegółowe informacje i harmonogram będzie można znaleźć na www.zus.pl w zakładce „Wydarzenia i szkolenia”.

Dodajmy, że zapisany w ustawie z 13 września 2018 r. (ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych) Rejestr Asystentów Medycznych zostanie utworzony 23 października 2018 r. - wtedy ustawa wchodzi w życie.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.