RRX/Rynek Zdrowia | 15-10-2018 21:36

Od 23 października asystenci medyczni będą mogli wystawiać e-ZLA

Na początku przyszłego tygodnia wejdzie w życie ustawa o asystentach medycznych. Będą oni mogli m. in. wystawiać e-zwolnienia - przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

E-zwolnienia od 1 grudnia definitywnie zastąpią dobrze znane „zielone druczki”. Fot. Archiwum

Elektroniczne zwolnienia lekarskie funkcjonują od początku 2016 r., a od 1 grudnia definitywnie zastąpią dobrze znane „zielone druczki”. Jest to duża i pozytywna zmiana - ocenia Karol Jagielski, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa zachodniopomorskiego.

Wystawienie e-ZLA zajmuje zdecydowanie mniej czasu. Większość niezbędnych danych jest pobierana automatycznie. Nie trzeba także dostarczać dokumentu do ZUS ani do pracodawcy, ponieważ trafi tam elektronicznie. Dokumenty te również są archiwizowane cyfrowo. Oznacza to ograniczenie zbędnej biurokracji.

Żeby zoptymalizować pracę lekarzy, którzy będą mogli więcej czasu poświęcić pacjentom, wprowadzono funkcję asystenta medycznego. Będzie on mógł m. in. wystawiać e-zwolnienia. Lekarz może upoważnić osobę wykonującą zawód medyczny lub czynności pomocnicze przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych (np. pielęgniarkę, ratownika medycznego bądź sekretarkę medyczną do wystawiania e-ZLA w swoim imieniu).

Dane osób upoważnionych będą w Rejestrze Asystentów Medycznych. Zakład Ubezpieczeń Społecznych natomiast zweryfikuje, czy asystent z tego rejestru ma profil PUE ZUS, który jest niezbędny do sporządzania elektronicznych zwolnień. Jeśli nie posiada takiego profilu, będzie musiał go założyć.

Należy pamiętać - podkreśla rzecznik - że nadal to lekarz będzie decydował o zwolnieniu i jego szczegółach. Upoważniony zaś przez niego asystent medyczny będzie mógł wprowadzić dane zaświadczenia do elektronicznego systemu i samodzielnie je podpisać. Upoważnienie dla asystenta może być wystawione na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Później można udzielać kolejnych upoważnień, też na nie dłużej niż jeden rok. Upoważnienie takie może być cofnięte w każdej chwili.

ZUS informuje, że w związku z tymi zmianami odbędą się szkolenia skierowane do asystentów medycznych. Szczegółowe informacje i harmonogram będzie można znaleźć na www.zus.pl w zakładce „Wydarzenia i szkolenia”.

Dodajmy, że zapisany w ustawie z 13 września 2018 r. (ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych) Rejestr Asystentów Medycznych zostanie utworzony 23 października 2018 r. - wtedy ustawa wchodzi w życie.