NFZ: 89,3 proc. świadczeniodawców ma dostęp do eWUŚ

Dotychczas 89,3 proc. świadczeniodawców ma możliwość sprawdzenia online ubezpieczenia pacjenta w systemie elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców - poinformowała Agnieszka Pachciarz, prezes NFZ.

Jak przypomniała Agnieszka Pachciarz, od 1 stycznia 2013 r. świadczeniodawca ma obowiązek zapewnić pacjentowi możliwość skorzystania z eWUŚ. - Jeżeli zdarzy się, że świadczeniodawca nie ma wdrożonego systemu eWUŚ, wówczas pacjent może przedstawić dokument potwierdzający ubezpieczenie albo złożyć oświadczenie - dodała.

Prezes NFZ podkreśliła, że przygotowany wzór oświadczenia jest prosty do wypełnienia przez pacjenta, a system eWUŚ był wdrażany od kilku miesięcy.

- Podczas testowania w ostatnich dniach grudnia 2012 r. było nawet pół miliona sprawdzeń w ciągu jednego dnia. Ta liczba oznacza, że świadczeniodawcy, którzy mieli już upoważnienia, codziennie sprawdzali każdego przyjmowanego pacjenta - oceniła i dodała, że Fundusz spodziewa się docelowo nawet ok. 1 mln sprawdzeń dziennie.

Jak zastrzegła, pierwsza kompleksowa ocena funkcjonowania eWUŚ będzie możliwa po pierwszym kwartale 2013 r.: - System nie był łatwy do wdrożenia, ponieważ to pierwszy tego rodzaju projekt o charakterze informatycznym na styku świadczeniodawca, pacjent, płatnik - oceniła prezes NFZ. - Przeszkolono ok. 11 tys. osób, które zajmują się rejestracją pacjentów w placówkach ochrony zdrowia.

- Zależało nam na szkoleniu osób, które rejestrują pacjentów, aby w przypadku, gdy zapali się czerwony komunikat, miały świadomość, że nie oznacza to, iż pacjentowi nie przysługuje świadczenie. Jeżeli pacjent ten ma uprawnienia i złoży oświadczenie, wówczas jego status będzie taki sam, jak osoby której zapaliło się zielone światło - wyjaśniła Agnieszka Pachciarz.

Zapewniła, że przed wdrożeniem systemu, przeprowadzono "czyszczenie" rejestrów osób ubezpieczonych i w większości są one uporządkowane. Zaszłości nawet sprzed 10, 15 lat zostały w zdecydowanej większości wyjaśnione - oceniła. - Osoby ze statusem ''brak potwierdzenia'' na pewno pojawią się jeszcze w styczniu, marcu lub kolejnym roku, czy za 10 lat, co wynika z samego procesu zgłaszania osób do ubezpieczenia.

Taki pacjent powinien udać się do swojego płatnika i wyjaśnić sytuację. Gdy dotyczy to rodziny ubezpieczonego pracownika, również należy zwrócić się do płatnika, a emeryt powinien udać się do ZUS.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.