Kiedy student może "wypaść z systemu" i stracić ubezpieczenie zdrowotne? Fot. Fotolia

Każda osoba, która się uczy aż do ukończenia 26 roku życia ma ubezpieczenie albo „przy rodzicu” albo z uczelni. Niestety wiele jest sytuacji, w których student podczas wizyty u lekarza dowiaduje się, że „świeci się na czerwono”, co oznacza, że nie jest ubezpieczony i nie ma prawa do bezpłatnego leczenia. Dlaczego w systemie NFZ jest nieubezpieczony?

Tą sytuacją zaskoczeni są rodzice, którzy zgłosili wcześniej dziecko do ubezpieczenia i byli pewni, że gdy zrobili to raz to wystarczy, więc pytają, dlaczego ich dziecko wypadło z systemu? Niekiedy okazuje się, że to oni sami zapomnieli o odpowiednim zgłoszeniu swojego dziecka w kadrach firmy, w której pracują lub nie wiedzą, że podpisanie przez dziecko umowy zlecenia lub umowy o pracę skutkuje „wypadnięciem” z rodzicielskiego ubezpieczenia.

- Dziecko, które studiuje, ubezpieczenie zdrowotne „przy rodzicu” ma tylko do momentu ukończenia 26 roku życia - bez względu na to jak długo studiuje. Potem musi złożyć wniosek w dziekanacie swojej uczelni, która zgłosi studenta do ubezpieczenia - mówi Iwona Kowalska-Matis, rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. - Niewiele osób wie, że dziecko korzysta z ubezpieczenia rodzica tylko do czasu, gdy nie ma własnego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego. Gdy w czasie wakacji młody człowiek podejmuje pracę, po podpisaniu umowy, gdy pracodawca zgłosi go do ZUS, wtedy automatycznie traci ubezpieczenie „u rodzica”  - dodaje rzeczniczka.

Dlatego tak ważne jest, żeby gdy umowa studenta się zakończy, rodzic go ponownie zgłosił u swojego płatnika składek (zwykle pracodawcy).

- Ta zasada dotyczy każdego rodzaju umowy, którą podpisze student. Nie ma znaczenia czy jest to umowa zlecenia czy umowa o pracę.  Także zlecenie „wyrzuci” studenta z ubezpieczenia rodzica, bo w czasie jego wykonywania będzie opłacana składka zdrowotna przez firmę, w której student pracuje - uprzedza Iwona Kowalska

O tym trzeba pamiętać
Na zgłoszenie członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego, (gdy nie ma on własnego ubezpieczenia) mamy 7 dni od momentu, gdy (dziecko lub małżonek) straci swój tytuł do ubezpieczenia. Członka rodziny zgłaszamy do ubezpieczenia zdrowotnego u swojego płatnika składek. Musimy także poinformować pracodawcę, że nasze dziecko nie ma już prawa do ubezpieczenia zdrowotnego, jako członek rodziny w momencie, gdy rozpoczęło pracę albo, gdy ukończyło studia czy naukę w szkole.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.