Pracodawcy będą mogli rzadziej wydawać swoim pracownikom druki RMUA potwierdzające odprowadzenie składek na ubezpieczenie społeczne. Druki służą zarazem w służbie zdrowia dla potwierdzenia czy dana osoba jest objęta ubezpieczeniem zdrowotnym.

Komisja „Przyjazne Państwo” zaakceptowała propozycję przedsiębiorców, aby zmniejszyć częstotliwość wydawania druków RMUA pracownikom. W kolejnym etapie prac Komisja wnioskować będzie o zlikwidowanie obowiązku automatycznego przekazywania tych druków pracownikom, a także uproszczenie wydawania ich drogą elektroniczną. Takie rozwiązania popiera również Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan (PKPP Lewiatan).

Znowelizowana w 2008 r. ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych umożliwiła wprawdzie pracodawcom wydawanie druków RMUA drogą elektroniczną, ale jest rzadko wykorzystywana przez przedsiębiorców ze względu np. na konieczność stosowania podpisu elektronicznego.

Zdaniem PKPP Lewiatan wystawianie druków RMUA powinno odbywać się droga elektroniczną, bez dodatkowych obostrzeń. Jako wzór posłużyć powinny tu dokumenty bankowe generowane elektronicznie, które funkcjonują w obrocie gospodarczym bez żadnych kwalifikowanych podpisów, na mocy ustawy Prawo bankowe.

PKPP Lewiatan skrytykowała również argumentację, że druki RMUA są niezbędne np. w służbie zdrowia dla potwierdzenia czy dana osoba jest objęta ubezpieczeniem zdrowotnym. Druki RMUA zostały stworzone do zupełnie innych celów niż są wykorzystywane przez służbę zdrowia. Nie stanowią potwierdzenia prawidłowości wpłat składek pracodawcy, a jedynie potwierdzenie ich wyliczenia. Zdaniem Konfederacji placówki służby zdrowia powinny mieć możliwość stwierdzenia ubezpieczenia zdrowotnego na podstawie numeru PESEL pacjenta.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.