Centralny Wykaz Ubezpieczonych, czyli płacisz, ale cię w nim nie ma...

Lekarze POZ nie wiedzą jak postąpić, gdy po weryfikacji, system NFZ generuje im nazwiska ich pacjentów, którzy w wykazie nie figurują, mimo, że okazują im dowód ubezpieczenia.

Okazuje się, że pracujący pacjent, za którego zakład pracy odprowadza składkę zdrowotną, wcale nie musi figurować w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych (CWU). Co ciekawe (lub irytujące) wśród takich „pozawykazowych” pacjentów są również dzieci, choć wiadomo, że mają prawo do świadczeń zdrowotnych niezależnie od tego, czy rodzice są ubezpieczeni czy też nie!

W opinii Wielkopolskiego Porozumienia Zielonogórskiego problemy z weryfikacją ubezpieczenia pacjentów i ciągły  brak  karty ubezpieczenia zdrowotnego to temat trwających od dawna dyskusji. Jednakże to problem stał się jeszcze bardziej znaczącym w ostatnich miesiącach po tym, jak NFZ wzmożył kontrolę uprawnień za wykonane świadczenia.

Wykaz dziurawy jak sito?
Według PZ tysiące  Polaków nie figurują w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych. Trafiamy tam – wraz z naszymi członkami  rodzin – za pośrednictwem zatrudniających nas i zgłaszających do ZUS lub KRUS.

Te instytucje mają natomiast obowiązek przekazać informacje o naszym ubezpieczeniu do central: ZUS i KRUS , która już wprost zgłasza dalej do NFZ , gdzie wpisują nas do CKW.

Pacjenci są zobowiązani zgłosić pracodawcy swoich członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego, szczególnie dzieci (o czym czasami zapominają). ZUS lub KRUS powinien  w ciągu dwóch miesięcy zgłosić ubezpieczonego pacjenta do NFZ.
Jak podaje WPZ, lekarz często po wysłaniu raportu z udzielonych porad dowiaduje się, że jego porady nie mogą być rozliczone ponieważ w CWU nie figuruje jego pacjent. Lekarz informuje o tym pacjenta prosząc by ten wyjaśnił sprawę w ZUS lub KRUS albo u swojego pracodawcy. Pacjent zwykle tą informacją jest również zaskoczony.

Po zgłoszeniu się do ZUS lub KRUS i do pracodawcy zgłaszający otrzymuje zaświadczenie o objęciu go ubezpieczeniem. Tenże następnie pokazuje te zaświadczenia lekarzowi i wysyła je do oddziału wojewódzkiego NFZ z wnioskiem o umieszczenie w CWU.

Jak informuje WPZ oddział wojewódzki NFZ przesyła pacjentowi poświadczenie o prawie do świadczeń, ale tylko na 30 dni. W kolejnych miesiącach niestety sytuacja się powtarza i znowu lekarz dostaje informację, że pacjent nie figuruje w wykazie.

– Nam, lekarzom NFZ narzuca informowanie i weryfikację odnośnie ubezpieczenia, a my nie mamy do tego ani uprawnień, ani odpowiednich narzędzi. To już należy do obowiązków NFZ, który powinien to sprawdzić w porozumieniu z ZUS i KRUS. Instytucje te jednak z tego ustawowego obowiązku nie wywiązują się – tłumaczy portalowi rynekzdrowia.pl prezes WPZ dr Bożena Janicka.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH