RZX/Rynek Zdrowia | 29-05-2019 15:51

Badania: co trzeci Polak niezadowolony z publicznej służby zdrowia

Blisko jedna trzecia Polaków (29,2%) źle lub bardzo źle ocenia publiczną służbę zdrowia. Na negatywną opinię wpływ mają przede wszystkim długi czas oczekiwania na wizytę oraz tłok i kolejki w placówkach - wynika z ogólnopolskiego badania zrealizowanego przez SW Research na zlecenie AXA Partners.

Fot. Archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Na negatywną ocenę sektora publicznego wpływ mają przede wszystkim długi czas oczekiwania na wizytę (70% wskazań) oraz tłok i kolejki w placówkach (52,4%). Wśród głównych bolączek wskazywane są również zbyt mała liczba placówek (11,5%), zbyt duże odległości placówek od miejsca zamieszkania respondentów (10,2%) oraz nieprzystosowanie placówek do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się (8%).

Szukając pomocy medycznej Polacy coraz chętniej kierują się do prywatnych gabinetów lekarskich. Skorzystanie z niepublicznej służby zdrowia przynajmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy deklaruje dwie trzecie badanych (66,8%). Równocześnie, przeszło 4 na 10 osób (44,5%) wskazuje, że posiada ubezpieczenie prywatne - w całości lub częściowo opłacone przez pracodawcę (22%) lub finansowane samodzielnie (22,5%).

Pomimo bardzo dobrej opinii na temat niepublicznej służby zdrowia, Polacy nie są jednak skłoni płacić we własnym zakresie dużych kwot na tego typu ubezpieczenie. Miesięcznie za prywatny pakiet medyczny, oferujący dostęp do lekarzy pierwszego kontaktu oraz specjalistów, kwotę 50 zł jest gotowa zapłacić jedna trzecia badanych. Dla kwoty 75 zł odsetek wskazań sięgnął 17,1%, a dla 100 zł - 19,4%. Kwotę powyżej 200 zł byłoby skłonnych zapłacić 6,2% respondentów. Równocześnie tylko co piąty badany Polak (21,9%) nie wyraził chęci ponoszenia dodatkowych opłat z tytułu prywatnego ubezpieczenia medycznego.

AXA Partners - zleceniodawca badań - jest częścią międzynarodowej grupy AXA Group, jednej z największych i najstarszych grup na światowym rynku usług finansowych. Firma specjalizuje się głównie w świadczeniu usług assistance na rzecz partnerów biznesowych.

Czytaj: Rulkiewicz: o ubezpieczeniach dodatkowych rozmawiamy od lat, tracimy czas