Zlecenia na wyroby medyczne: zamiast ułatwień, w systemie zapanował chaos W ostatnich dniach 2019 r. setki chorych oblegały warszawski oddział Funduszu chcąc zarejestrować zlecenie i potwierdzić je, uzyskując konieczny do jego realizacji numer. Fot. Katarzyna Gubała/PTWP

Wprowadzenie od 1 stycznia 2020 r. systemu eZWM, wspierającego procesy elektronicznego potwierdzania zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne, miało uprościć procedury i skrócić czas od wystawienia przez lekarza zlecenia do jego realizacji przez pacjenta. W praktyce pod koniec roku zapanował chaos.

Szacuje się, że rynek wyrobów medycznych, obejmujący prawie 400 tys. różnych produktów, przekracza wartość 11 mld zł i bardzo dynamicznie rośnie, co związane jest m.in. z coraz większym popytem oraz postępem technologicznym. W 2018, w porównaniu do roku poprzedniego, rynek wyrobów medycznych wzrósł o blisko 19 proc. Stąd potrzeba nowych regulacji, zarówno ustawowych, jak i tych dotyczących dystrybucji i refundacji z wykorzystaniem elektronicznych systemów.

Nikt nie ma wątpliwości, że zmiany w tym zakresie są potrzebne. Ich wprowadzenie powinno zostać jednak przeprowadzone w sposób przemyślany, odpowiednio przygotowany i z zachowaniem zdrowego rozsądku, uwzględniając także dotychczasowe przyzwyczajenia pacjentów, bo w dużej mierze z wyrobów medycznych korzystają osoby starsze.

Dwumiesięczny pilotaż?
Resort zdrowia zapewniał, że jest przygotowany do wprowadzenia platformy cyfrowej związanej z wyrobami medycznymi i ustalił datę jego obowiązkowego wprowadzenia od 1 stycznia 2020 roku, ale w grudniu przyznał się do porażki, wprowadzając w ostatnim momencie okres przejściowy. Rozpoczęty zaledwie w listopadzie pilotaż eZWM pokazał, że nie do końca jest wszystko gotowe, a jego uczestnicy zgłaszali wiele uwag.

Jedna z firm biorąca udział w testowaniu nowego systemu (jej dane są znane redakcji) stwierdziła, że słowo ''pilotaż'' w tym przypadku było dalece umowne. Po pierwsze w umowie z oddziałem Funduszu w tym zakresie nie było określenia ''pilotaż'', a dotyczyła ona jedynie ''realizacji zleceń''. Po drugie, czas trwania umowy był za krótki, aby pozwolił na rzetelną ocenę nowego rozwiązania, mającego znacząco zmienić sposób realizacji zleceń na wyroby medyczne.

Jak wyjaśnia Wojciech Andrusiewicz, rzecznik prasowy ministra zdrowia, placówki  pilotażu uczestniczące w pilotażu miały czas i sposobność ku temu, żeby zgłosić uwagi np. odnośnie do błędów w aplikacji.

- Wszystkie te uwagi zostały rozpatrzone. Dodatkowo w grudniu wszystkie oddziały wojewódzkie NFZ przeprowadziły ze świadczeniodawcami spotkania szkoleniowe i informacyjne, podczas których można było wyjaśnić wszelkie wątpliwości - podkreśla Andrusiewicz.

Krócej czy dłużej?
System elektronicznego potwierdzania zleceń na wyroby medyczne miał m.in. skrócić czas obsługiwania pacjenta. Jak twierdzi uczestnik ''pilotażu'', funkcjonalność oddanej do dyspozycji realizatorów eZWM aplikacji pozostawiała wiele do życzenia. Niepotrzebnie została ona podzielona na trzy fazy, podczas których następuje wysyłanie i odbieranie danych, co wydłuża cały czas realizacji zlecenia, a czas obsługi pacjenta z dotychczasowych kilku minut wydłużył się prawie do 30 minut.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.