ZIP już działa. Czy pacjenci będą kontrolować świadczeniodawców?

Zbiorcze dane na temat tego, ile osób w Polsce pobrało dane dostępowe Zintegrowanego Informatora Pacjenta, Centrala NFZ przedstawi za tydzień. Według naszych, szacunkowych obliczeń (na podstawie informacji z oddziałów NFZ) w pierwszych dniach funkcjonowania ZIP po login i hasło do placówek NFZ mogło zgłosić się kilka tysięcy pacjentów.

Możemy jednak zapewnić, że Zintegrowany Informator Pacjenta (ZIP) zadziałał. Nasz dziennikarz jest jedną z niewielu jeszcze osób, które zalogowały się w systemie NFZ. Teraz musi poczekać 24 godziny na uaktywnienie (pojawienie się konkretnych informacji) osobistego konta.

- W Delegaturze NFZ stawiłem się o 8 rano. Przede mną kilkanaście osób. Prawie wszyscy chcieli dostać Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), jak to zwykle przed urlopem. Do obsługi tych, którzy przyszli po login i hasło umożliwiające korzystanie z ZIP wydzielono dwa pokoje, ale zainteresowanych nie było - opowiada dziennikarz portalu rynekzdrowia.pl. Wydruk z poufnym hasłem i loginem otrzymał we wtorek (2 lipca) o 8.31.

- Potem jeszcze kilkanaście minut zajęła mi wymagana zmiana hasła na właściwe, ostateczne oraz kilkakrotne potwierdzanie wprowadzonych danych. Od środy (3 lipca) mam mieć wgląd do indywidualnego konta on-line z każdego komputera podłączonego do internetu - dodaje.

Na marginesie kwestii bezpieczeństwa warto też zauważyć, że ZIP opiniował Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Według zapewnień prezes NFZ Agnieszki Pachciarz dane w ZIP nie będą zawierały informacji mogących zidentyfikować pacjenta. Ponadto - jak zapewniono nas - w każdej chwili można zlikwidować osobiste konto.

Z systemu mogą korzystać osoby ubezpieczone, nieubezpieczone uprawnione do świadczeń, nieubezpieczone, ale mające prawo do świadczeń w przeszłości oraz osoby ubezpieczające się dobrowolnie. Wszystkie muszą mieć jednak skończone 18 lat.

Wyjaśnijmy również, że rejestracji w ZIP posiadacz hasła i loginu możne dokonać za pośrednictwem uruchomionego niedawno portalu pacjenta https://zip.nfz.gov.pl/ap-portal/.

Błędy można wyeliminować

NFZ obiecuje, że w ogólnopolskim serwisie pacjent będzie miał dostęp do informacji o udzielonych świadczeniach zdrowotnych od 2008 r. (baza zawiera miliardy danych) oraz kwocie środków publicznych wydanej na sfinansowanie jego leczenia.

Będzie miał też możliwość sprawdzenia: swojego aktualnego statusu ubezpieczenia (zielony/czerwony ekran w systemie eWUŚ), deklaracji złożonych w podstawowej opiece zdrowotnej, zrealizowanych recept refundowanych i wysokość ich refundacji, udzielonych świadczeń medycznych i wysokość ich refundacji, wizyt i pobytów w placówkach lecznictwa szpitalnego i ambulatoryjnego, lecznictwa uzdrowiskowego, kolejek oczekujących, realizacji wniosków ortopedycznych.

Dr Adam Kozierkiewicz, ekspert do spraw systemów ochrony zdrowia, przypuszcza, że ze względu na skalę przedsięwzięcia w bazie pojawi się sporo błędów. Ich liczba będzie systematycznie malała, gdy pacjenci, po uzyskaniu dostępu do swoich danych, zaczną wyłapywać i zgłaszać pomyłki.

Największym zagrożeniem dla ZIP nie są jednak pomyłki i błędne dane (z czasem można je wyeliminować), ale zbyt mała liczba użytkowników. System ma nie tylko zapewniać realizację (od 1 lipca via internet) ustawowego prawa do informacji o udzielonych świadczeniach oraz kwocie środków finansowych wydatkowanych na ich sfinansowanie. Ma też służyć jako narzędzie kontroli placówek, w których dochodzi do nadużyć podczas rozliczeń z NFZ.

- Bardzo ważny element funkcjonowania ZIP to możliwość weryfikacji wykonanych świadczeń. Nie muszę podkreślać, jak niebagatelna to sprawa w aspekcie funkcji kontrolnych systemu opieki zdrowotnej finansowanego ze środków publicznych - podkreślił w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl  Andrzej Troszyński.

Żeby ZIP spełnił tę kontrolną rolę (żeby nie stał się kolejnym e-gadżetem), trzeba przekonać ubezpieczonych, by z niego korzystali. A warto pamiętać, że Polska w powszechności dostępu do internetu jest mocno zapóźniona - znajduje się w grupie takich państw UE, jak Bułgaria i Rumunia.

Jak zatem zachęcić pacjentów, by zostali użytkownikami ZIP?

W oddziałach wielkie poruszenie

- ZIP ruszył u nas w poniedziałek (1 lipca), na razie bez wielkiej kampanii medialnej. Wydrukowaliśmy jednak ulotki i plakaty - powiedział nam Marek Jakubowicz, rzecznik prasowy Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, w którym po hasło i login stawiło się 1 lipca 250 osób.

- Odwiedzający siedzibę NFZ petenci informowani są o możliwości rejestracji i otrzymania konta. Uruchomiliśmy specjalne stanowisko dla ZIP. Wydłużamy czas pracy (dwa razy w tygodniu) do godz. 18 - zaznaczył Jakubowicz.

Poinformował nas, że w sobotę (6 lipca) Podkarpacki NFZ zorganizuje Dzień Otwarty dla ZIP.

- Wszyscy chętni będą mogli w tym czasie dokonać rejestracji i otrzymać hasło i login. Jeszcze w lipcu planujemy udać się z mobilnym stanowiskiem komputerowym do urzędów: marszałkowskiego i wojewódzkiego, a także innych instytucji w celu zarejestrowania chętnych i promocji nowego systemu - dodał.

Podobne działania od jakiegoś czasu prowadzi również Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ.

- Chcąc ułatwić wielkopolskim ubezpieczonym dostęp do ZIP, nasz oddział organizuje aktywne stanowiska wydawania loginów i haseł w zakładach pracy - wyjaśniła Marta Banaszak-Osiewicz, rzecznik wielkopolskiego NFZ. Aktywne stanowiska zorganizowano m.in. w poznańskich szpitalach, w komendach policji oraz jednostkach straży pożarnej, nawet w Jednostce Wojskowej 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego.

Natomiast Warmińsko-Mazurski Oddział Wojewódzki NFZ organizuje w sobotę (13 lipca) Dzień Otwarty - tego dnia Oddział w Olsztynie, delegatury w Elblągu i Ełku oraz Punkt Obsługi Ubezpieczonych w Iławie będą czynne w godz. 9.00-14.00.  - Nasi pracownicy odpowiedzą na wszystkie pytania związane z ZIP i pomogą założyć konto - poinformowała nas Magdalena Mil, rzecznik prasowy Oddziału.

Dodała, że na Warmii i Mazurach zatwierdzono 540 wniosków - pacjenci odebrali login i hasło i mogą się logować na swoje osobiste konto w ZIP.

- Do tego jeszcze doliczyć można 210 złożonych wniosków przez internet. W tym przypadku pacjenci powinni zgłosić się do oddziału Funduszu i odebrać login i hasło - powiedziała. Zaznaczyła, że liczba zainteresowanych zmienia się z godziny na godzinę.

- Jest duże zainteresowanie Zintegrowanym Informatorem Pacjenta. Dlatego też, oprócz zorganizowania Dnia Otwartego, będziemy pracować w tzw. mobilnych stanowiskach ZIP, czyli będziemy sami wychodzić do pacjentów - stwierdziła.

- W poniedziałek (1 lipca) loginy odebrało 329 osób, we wtorek (2 lipca) do godz. 13 - 549 osób - powiedziała nam z kolei Beata Cyganiuk, rzecznik Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. Stwierdziła, że mieszkańcy Opolszczyzny są zainteresowani dostępem do ZIP. Dlatego postanowiono, że w lipcu Oddział czynny będzie od 8.00 do 18.00.

- W celu dotarcia do jak najszerszej grupy mieszkańców Opolszczyzny rozpoczęliśmy współpracę z dużymi pracodawcami. Polega to na tworzeniu stanowisk wyjazdowych wydających loginy do ZIP. Planowane są wizyty w starostwach, podczas których możliwość uzyskania loginów będą mieli pracownicy starostw oraz mieszkańcy powiatów - wyjaśniła Beata Cyganiuk i dodała, że 13 lipca odbędą się Drzwi Otwarte w Opolskim OW NFZ.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.