ZIP już działa. Czy pacjenci będą kontrolować świadczeniodawców?

Zbiorcze dane na temat tego, ile osób w Polsce pobrało dane dostępowe Zintegrowanego Informatora Pacjenta, Centrala NFZ przedstawi za tydzień. Według naszych, szacunkowych obliczeń (na podstawie informacji z oddziałów NFZ) w pierwszych dniach funkcjonowania ZIP po login i hasło do placówek NFZ mogło zgłosić się kilka tysięcy pacjentów.

Możemy jednak zapewnić, że Zintegrowany Informator Pacjenta (ZIP) zadziałał. Nasz dziennikarz jest jedną z niewielu jeszcze osób, które zalogowały się w systemie NFZ. Teraz musi poczekać 24 godziny na uaktywnienie (pojawienie się konkretnych informacji) osobistego konta.

- W Delegaturze NFZ stawiłem się o 8 rano. Przede mną kilkanaście osób. Prawie wszyscy chcieli dostać Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), jak to zwykle przed urlopem. Do obsługi tych, którzy przyszli po login i hasło umożliwiające korzystanie z ZIP wydzielono dwa pokoje, ale zainteresowanych nie było - opowiada dziennikarz portalu rynekzdrowia.pl. Wydruk z poufnym hasłem i loginem otrzymał we wtorek (2 lipca) o 8.31.

- Potem jeszcze kilkanaście minut zajęła mi wymagana zmiana hasła na właściwe, ostateczne oraz kilkakrotne potwierdzanie wprowadzonych danych. Od środy (3 lipca) mam mieć wgląd do indywidualnego konta on-line z każdego komputera podłączonego do internetu - dodaje.

Na marginesie kwestii bezpieczeństwa warto też zauważyć, że ZIP opiniował Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Według zapewnień prezes NFZ Agnieszki Pachciarz dane w ZIP nie będą zawierały informacji mogących zidentyfikować pacjenta. Ponadto - jak zapewniono nas - w każdej chwili można zlikwidować osobiste konto.

Z systemu mogą korzystać osoby ubezpieczone, nieubezpieczone uprawnione do świadczeń, nieubezpieczone, ale mające prawo do świadczeń w przeszłości oraz osoby ubezpieczające się dobrowolnie. Wszystkie muszą mieć jednak skończone 18 lat.

Wyjaśnijmy również, że rejestracji w ZIP posiadacz hasła i loginu możne dokonać za pośrednictwem uruchomionego niedawno portalu pacjenta https://zip.nfz.gov.pl/ap-portal/.

Błędy można wyeliminować

NFZ obiecuje, że w ogólnopolskim serwisie pacjent będzie miał dostęp do informacji o udzielonych świadczeniach zdrowotnych od 2008 r. (baza zawiera miliardy danych) oraz kwocie środków publicznych wydanej na sfinansowanie jego leczenia.

Będzie miał też możliwość sprawdzenia: swojego aktualnego statusu ubezpieczenia (zielony/czerwony ekran w systemie eWUŚ), deklaracji złożonych w podstawowej opiece zdrowotnej, zrealizowanych recept refundowanych i wysokość ich refundacji, udzielonych świadczeń medycznych i wysokość ich refundacji, wizyt i pobytów w placówkach lecznictwa szpitalnego i ambulatoryjnego, lecznictwa uzdrowiskowego, kolejek oczekujących, realizacji wniosków ortopedycznych.

Dr Adam Kozierkiewicz, ekspert do spraw systemów ochrony zdrowia, przypuszcza, że ze względu na skalę przedsięwzięcia w bazie pojawi się sporo błędów. Ich liczba będzie systematycznie malała, gdy pacjenci, po uzyskaniu dostępu do swoich danych, zaczną wyłapywać i zgłaszać pomyłki.

Największym zagrożeniem dla ZIP nie są jednak pomyłki i błędne dane (z czasem można je wyeliminować), ale zbyt mała liczba użytkowników. System ma nie tylko zapewniać realizację (od 1 lipca via internet) ustawowego prawa do informacji o udzielonych świadczeniach oraz kwocie środków finansowych wydatkowanych na ich sfinansowanie. Ma też służyć jako narzędzie kontroli placówek, w których dochodzi do nadużyć podczas rozliczeń z NFZ.

- Bardzo ważny element funkcjonowania ZIP to możliwość weryfikacji wykonanych świadczeń. Nie muszę podkreślać, jak niebagatelna to sprawa w aspekcie funkcji kontrolnych systemu opieki zdrowotnej finansowanego ze środków publicznych - podkreślił w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl  Andrzej Troszyński.

Żeby ZIP spełnił tę kontrolną rolę (żeby nie stał się kolejnym e-gadżetem), trzeba przekonać ubezpieczonych, by z niego korzystali. A warto pamiętać, że Polska w powszechności dostępu do internetu jest mocno zapóźniona - znajduje się w grupie takich państw UE, jak Bułgaria i Rumunia.

Jak zatem zachęcić pacjentów, by zostali użytkownikami ZIP?

W oddziałach wielkie poruszenie

- ZIP ruszył u nas w poniedziałek (1 lipca), na razie bez wielkiej kampanii medialnej. Wydrukowaliśmy jednak ulotki i plakaty - powiedział nam Marek Jakubowicz, rzecznik prasowy Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, w którym po hasło i login stawiło się 1 lipca 250 osób.

- Odwiedzający siedzibę NFZ petenci informowani są o możliwości rejestracji i otrzymania konta. Uruchomiliśmy specjalne stanowisko dla ZIP. Wydłużamy czas pracy (dwa razy w tygodniu) do godz. 18 - zaznaczył Jakubowicz.

Poinformował nas, że w sobotę (6 lipca) Podkarpacki NFZ zorganizuje Dzień Otwarty dla ZIP.

- Wszyscy chętni będą mogli w tym czasie dokonać rejestracji i otrzymać hasło i login. Jeszcze w lipcu planujemy udać się z mobilnym stanowiskiem komputerowym do urzędów: marszałkowskiego i wojewódzkiego, a także innych instytucji w celu zarejestrowania chętnych i promocji nowego systemu - dodał.

Podobne działania od jakiegoś czasu prowadzi również Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ.

- Chcąc ułatwić wielkopolskim ubezpieczonym dostęp do ZIP, nasz oddział organizuje aktywne stanowiska wydawania loginów i haseł w zakładach pracy - wyjaśniła Marta Banaszak-Osiewicz, rzecznik wielkopolskiego NFZ. Aktywne stanowiska zorganizowano m.in. w poznańskich szpitalach, w komendach policji oraz jednostkach straży pożarnej, nawet w Jednostce Wojskowej 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego.

Natomiast Warmińsko-Mazurski Oddział Wojewódzki NFZ organizuje w sobotę (13 lipca) Dzień Otwarty - tego dnia Oddział w Olsztynie, delegatury w Elblągu i Ełku oraz Punkt Obsługi Ubezpieczonych w Iławie będą czynne w godz. 9.00-14.00.  - Nasi pracownicy odpowiedzą na wszystkie pytania związane z ZIP i pomogą założyć konto - poinformowała nas Magdalena Mil, rzecznik prasowy Oddziału.

Dodała, że na Warmii i Mazurach zatwierdzono 540 wniosków - pacjenci odebrali login i hasło i mogą się logować na swoje osobiste konto w ZIP.

- Do tego jeszcze doliczyć można 210 złożonych wniosków przez internet. W tym przypadku pacjenci powinni zgłosić się do oddziału Funduszu i odebrać login i hasło - powiedziała. Zaznaczyła, że liczba zainteresowanych zmienia się z godziny na godzinę.

- Jest duże zainteresowanie Zintegrowanym Informatorem Pacjenta. Dlatego też, oprócz zorganizowania Dnia Otwartego, będziemy pracować w tzw. mobilnych stanowiskach ZIP, czyli będziemy sami wychodzić do pacjentów - stwierdziła.

- W poniedziałek (1 lipca) loginy odebrało 329 osób, we wtorek (2 lipca) do godz. 13 - 549 osób - powiedziała nam z kolei Beata Cyganiuk, rzecznik Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. Stwierdziła, że mieszkańcy Opolszczyzny są zainteresowani dostępem do ZIP. Dlatego postanowiono, że w lipcu Oddział czynny będzie od 8.00 do 18.00.

- W celu dotarcia do jak najszerszej grupy mieszkańców Opolszczyzny rozpoczęliśmy współpracę z dużymi pracodawcami. Polega to na tworzeniu stanowisk wyjazdowych wydających loginy do ZIP. Planowane są wizyty w starostwach, podczas których możliwość uzyskania loginów będą mieli pracownicy starostw oraz mieszkańcy powiatów - wyjaśniła Beata Cyganiuk i dodała, że 13 lipca odbędą się Drzwi Otwarte w Opolskim OW NFZ.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH