Wielka Brytania: sztuczna inteligencja wspomaga system opieki zdrowotnej Fot. archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

W Wielkiej Brytanii wprowadzono sztuczną inteligencję, która jest „lekarzem” w aplikacji mobilnej. Około 50 tys. pacjentów dysponuje aplikacją, za której rozwój płaci brytyjski NFZ (National Health Service). Aplikacja działa jako pierwszy kontakt ze służbą zdrowia - rozmawia z pacjentem i ustala ścieżkę dalszego postępowania. To usprawnia nie tylko proces leczenia, ale cały system.

Jak opisuje prof. Katarzyna Kolasa z Akademii Leona Koźmińskiego, która jest zwolenniczką poprawy opieki nad pacjentem poprzez technologię, aplikacja usprawnia cały system, bo trafiają do niego osoby potrzebujące. Aplikacja zdała także część praktyczną testu na lekarza rodzinnego lepiej niż przystępujący do egzaminu.

Z kolei w grudniu amerykańska Agencja Żywności i Leków przyznała certyfikat aplikacji mobilnej, która służy jako terapia kognitywna. Uznano, że ma ona efekty zdrowotne – to 12-tygodniowy program terapii dla pacjenta.

Prof. Kolasa w rozmowie z Rzeczpospolitą, opowiada się za tym, aby pacjenci zgadzali się na udostępnianie swoich danych dla potrzeb badawczych. Do tego potrzebna jest jednak świadomość do czego to służy. Jej zdaniem obowiązkiem państwa jest budowanie tej świadomości, tak samo jak zabezpieczenie danych i wspieranie technologii, które pomagają w leczeniu.

Jak podkreśla prof. Kolasa, aby przyspieszyć rozwój innowacji medycznych brakuje programu typu szybka ścieżka, która zachęcałaby do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. W Wielkiej Brytanii są wytyczne refundacyjne dla rozwiązań na smartfony. Jej zdaniem nastał najwyższy czas, by polski rząd i Ministerstwo Zdrowia zaczęli się zastanawiać, jakich rozwiązań medycznych potrzebujemy.

Więcej: cyfrowa.rp.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.