Wiceminister Król: zainteresowanie telemedycyną wśród lekarzy jest bardzo małe Wiceminister zdrowia Zbigniew Król. Sejmowa komisja polityki senioralnej rozpatrzyła w środę (13 czerwca) informację ministra zdrowia na temat rozwoju telemedycyny w profilaktyce i opiece senioralnej.

Zainteresowanie świadczeniodawców telemedycyną jest bardzo małe; jest to obszar, który powinien być bardziej rozwinięty - powiedział podczas posiedzenia sejmowej komisji zdrowia wiceminister zdrowia Zbigniew Król. Jako przyczynę wskazał m.in. słabe przygotowanie sprzętu teleinformatycznego.

Sejmowa komisja polityki senioralnej rozpatrzyła w środę (13 czerwca) informację ministra zdrowia na temat rozwoju telemedycyny w profilaktyce i opiece senioralnej.

Wiceminister przypomniał, że wykorzystanie telemedycyny prawnie umożliwiła dokonana w 2015 r. zmiana w ustawie o wykonywaniu zawodu lekarza. Zapisano wówczas, że można go wykonywać za pomocą środków teletechnicznych np. wideokonferencji.

Król podkreślił, że dzięki tej zmianie wprowadzone zostały nowe zakresy świadczeń: telekonsylium kardiologiczne oraz telekonsylium geriatryczne. Wyjaśnił, że telekonsylium obejmuje wywiad, interpretacje badań diagnostycznych oraz konsultację planu leczenia pacjenta, bez jego fizycznej obecności. Ocenił jednocześnie, że oba te obszary powinny być bardziej rozwinięte.

Wiceminister przypomniał także, że w ramach telemedycyny, pod koniec 2016 r. wprowadzono rehabilitację hybrydową, która - jak mówił - daje możliwość kompleksowej opieki nad chorymi po zawale mięśnia serca.

Podkreślił jednocześnie, że zainteresowanie usługami telemedycznymi wśród lekarzy jest bardzo małe. - W latach 2015-17 NFZ podpisał umowę na 370 tys. zł, czyli że ten obszar nie jest specjalnie zadowalający - powiedział Król. Jako przyczynę wskazał m.in. słabe przygotowanie sprzętu teleinformatycznego.

Zaznaczył, że resort zdrowia prowadzi "intensywne prace nad informatyzacją systemu opieki zdrowotnej". Wskazał przy tym m.in. na trwające prace we wdrożeniu e-recepty.

Od połowy lutego w Siedlcach i Skierniewicach prowadzony jest pilotaż e-recepty. Od 1 stycznia 2020 r. elektroniczne recepty mają być już wystawiane w każdym gabinecie medycznym.

MZ wskazuje, że wprowadzenie e-recept przyniesie wiele korzyści zarówno pacjentom, jak i lekarzom. Pacjenci recept nie zgubią lub przypadkowo nie zniszczą; nie będzie już też problemów z nieczytelnie wypisanymi receptami lub np. brakiem pieczątki lekarza. Jeśli lekarz przepisze kilka leków, pacjent będzie mógł bez problemu wykupić część w jednej aptece, a pozostałe w innej (np. gdy w jednej nie będzie wszystkich potrzebnych leków).

Pacjenci historię wystawionych e-recept będą mogli sprawdzić w swoim koncie w serwisie internetowym. W systemie będzie także informacja, czy recepta została zrealizowana. Zdaniem MZ, docelowo może to być pomocne w monitorowaniu terapii pacjentów przewlekle chorych (za ich zgodą) - jeśli pacjent nie wykupuje leków, będzie możliwość wysłania mu przypomnienia, że skuteczność terapii zależy od ich przyjmowania.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.