Telemedycyna pomaga przewlekle chorym Fot. archiwum

Nawet blisko 200 pacjentów w trakcie jednego dyżuru w dni wolne od pracy - to według NIK realia polskich jednostek udzielających nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej. W większości europejskich krajów udało się znacznie ograniczyć liczbę nagłych przyjęć dzięki zastosowaniu rozwiązań z zakresu telemedycyny. Czy byłoby to możliwe u nas?

Według ubiegłorocznego raportu NIK w ramach nocnej i świątecznej opieki medycznej w dni wolne od pracy przyjmowanych jest od 30 do nawet 200 osób, podczas gdy w dni powszednie jest to od 4 do 20 osób.

Znaczny odsetek nagłych przyjęć, to pacjenci leczący się przewlekle, u których wystąpiło nagłe pogorszenie stanu zdrowia. Doraźna pomoc medyczna z założenia ma służyć w określonych przypadkach takich jak wysoka temperatura, biegunka, wymioty i inne uporczywe objawy, które nie ustępują po podaniu leków.

Często jednak zdarza się, że również osoby leczące się przewlekle korzystają z opieki medycznej poza standardowymi godzinami działania POZ-ów. Osoby chorujące na serce, nadciśnienie, cukrzycę czy astmę w razie nagłego pogorszenia stanu zdrowia stają się pacjentami jednostek nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej.

- Brytyjski National Health Service zanotował 60 proc. spadek liczby nagłych przyjęć osób przewlekle chorych po zastosowaniu ogólnokrajowego systemu teleopieki i monitorowania zdrowia. W Polsce tego typu projekty znajdują się na razie w fazie testów - mówi Michał Jakubowski, założyciel Remedizera, narzędzia do zdalnego monitorowania zdrowia stanu zdrowia.

Mimo że zintegrowane centra całodobowego monitorowania, to z perspektywy polskiej służby zdrowia wciąż odległy temat, rozwiązania te są testowane w niektórych placówkach. W Instytucie Kardiologii w Aninie pacjenci z wszczepionymi pompami serca LVAD testują działanie mobilnej aplikacji Remedizer, która służy im do monitorowania pomiarów pompy i podstawowych parametrów takich jak ciśnienie i tętno.

Pacjenci za pomocą aplikacji wysyłają swoje pomiary do centrum monitorowania, gdzie są one analizowane. Szybko, bo w ciągu około 2 godzin, otrzymują informację zwrotną na temat stanu swojego zdrowia. W sytuacjach gdy samopoczucie ulega znacznemu pogorszeniu pacjent może skontaktować się telefonicznie ze specjalistą z centrum, przesłać swoje wyniki i dowiedzieć się, czy konieczny jest przyjazd do placówki, czy np. tylko zażycie dodatkowej dawki leku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.