Telemedycyna: korzystamy z niej coraz chętniej, ale boom jeszcze nie nastąpił FOT. Arch. RZ; zdjęcie ilustracyjne

Swoisty "miesiąc miodowy" z telemedycyną w Polsce już się kończy - twierdzą eksperci. Wprawdzie nadal rośnie w naszym kraju liczba udzielanych zdalnie porad lekarskich, telekonsultacji i badań na odległość, ale problemem wciąż pozostają niespójne interpretacje prawne dotyczące stosowania niektórych rozwiązań telemedycznych.

Od 2015 r. - dzięki ustawowym zmianom (m.in. w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty) - udzielanie porad medycznych za pomocą urządzeń teleinformatycznych jest w pełni zgodne z przepisami prawa. Ustawodawca dopuścił także - wzorem innych krajów - możliwość przeprowadzania w Polsce zdalnych badań diagnostycznych na odległość.

Na razie nie idziemy duńską drogą
- W 2015 roku wydawało się więc, że w Polsce nastąpi prawdziwy boom rozwiązań telemedycznych, a korzystanie z pomocy lekarzy za pośrednictwem smartfonów, kamer oraz komputerów stanie się powszechne, a tym samym pójdziemy drogą obraną na przykład przez Danię. W tym kraju większość porad m.in. w psychiatrii udzielana jest telemedycznie - mówi Wojciech Zawalski, ekspert systemu ochrony zdrowia.

Przyznaje zarazem, że rzeczywistość w Polsce okazała się inna i rozwój telemedycyny trudno u nas na razie uznać za dynamiczny. A może tak właśnie powinno być, że rozwiązania telemedyczne stanowią jedynie uzupełnienie na rynku usług medycznych?

Jak wskazuje Andrzej Osuch, dyrektor ds. transformacji biznesowej Grupy Lux Med, akurat ta firma - od wejścia w życie w 2015 r. wspomnianych przepisów dotyczących udzielania świadczeń zdrowotnych na odległość - wciąż jest „na fali wznoszącej”, jeśli chodzi o wdrażanie telemedycyny. - Każdego roku notujemy dwucyfrowy procentowo wzrost liczby telekonsultacji. Trzeba jednak sobie jasno powiedzieć, że swoisty „miesiąc miodowy” z telemedycyną już się kończy - uważa dyr. Osuch.

Recepta na odległość
Dodaje, że na początku pacjenci traktowali telemedycynę jako ciekawostkę, a znaczna liczba teleporad związana była z próbą rozpoznawania, na co mogą liczyć korzystając z tej formy usług medycznych.

- Ich jakość oceniana była wysoko przez ok. 90 proc. korzystających z tego rodzaju rozwiązań i deklarujących, że chętnie sięgną po nie ponownie. Natomiast atrakcyjność zdalnych porad dla tych osób szybko się kończyła, gdy okazywało się, że na odległość nie można wystawić ani recepty, ani zwolnienia lekarskiego - wspomina Andrzej Osuch.

I dodaje: - Pacjenci przestawali więc korzystać z telemedycyny, kiedy spodziewali się, że będą potrzebowali recepty lub zwolnienia. W przypadku recept to się już pozytywnie zmienia - jak wiadomo do końca tego roku już wszystkie placówki medyczne muszą być przygotowane do wystawiania recept w formie elektronicznej. Uruchomiliśmy w Lux Medzie możliwość wystawania e-recept także drogą zdalnych zamówień.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.